Fjellheisen - Aksla - Fjellheisen

Toppen av fjellheisen - Fjellstua

Sist oppdatert 4. august 2006 kl 00.00

• Kommune: Tromsø

Fjellheisen i Tromsdalen som går opp til Fjellstua på Fløya - platået.

Fjellheisen

Stien går ned "Aksla" og gir 270 høydemeter med bratt og teknisk sti.Stien er mye brukt av turgåere slik at den godt oppgått, dyp og med hardpakket sandjord/grus. For en syklist som vil leke seg nedover kan stien by på flere fine "switch - backs"/krappe hårnålssvinger, bratte og tekniske utfordringer. Stien passer ikke for nybegynnere - men synes du Sørstien er grei er det bare å prøve seg. Lavt sete og skivebremser anbefales.

Start ved Fjellstua og ta til venstre, nord og nedover(i forhold til heisen - bikers right). Her går det flere stier. Lengst venstre er det en bred sti som er bratt og løs grus. Velg gjerne en litt mindre sti til høyre. Når du ser et hvitt fare-skilt (bilde 1) vet du at du er på rett vei. Følg stien mot venstre og du vil se Ishavskatedralen, brua og byen rett foran deg(bilde 2).2 - 300 m senere når du skoggrensa - her skal du brekke av 90 grader høyre ned en godt opptråkket sti i skogen. Her blir det brattere, nydelig doserte switch - backs, og små skrenter med gode sti-trappetrinn som gjør at du trenger dempere og gode bremser (bilde 3). NB; vær oppmerksom på turgåere..smil bredt og si hei!Når du kommer til et lite åpent område og stikryss, - fortsett ned til venstre på en bred sti. Etter ca 300 m er du ute i boligfeltet. Kryss veien over på gangsti rett frem, følg vei ca 200 m, ta til venstre, tråkk 20 ganger og du er klar for ny tur med heisen.

Stien er merket på kart 1534 III Tromsø. Start ved fjellstua, rute 222 265. Stien går rett nord og ned langs Aksla. Andre alternativer i området; Sørstien (se egen rutebeskrivelse), tur opp på Fløya (642 m), sti sørøstover langs kraftgate, mot Finnbergan som enten kan ende i dalen, eller du kan etter ca 2 km finne en liten vrien sti som går nordvest langs platået tilbake til nedre del av Aksla (tidl. omtalt stikryss). Det er mange muligheter og man kan lett å bruke hele dagen på ulike ruter. Prøv vaflene på Fjellstua. Et klippekort med 10 klipp/turer koster 450 kr. Det lønner seg, og er praktisk dersom man er flere.