Stiguide til Kikut

Grusveien tur/retur Kikut er en av de mest populære sykkelturene i Oslomarka. For deg som ønsker å unngå grus og heller prioriterer stisykling, er det fullt mulig å sykle strekningen på sti. Start turen på Grinda ved Korsvoll og end opp med en bolle og en solo på Kikut - langt inn i Nordmarka.

Sist oppdatert 11. juli 2021 kl 11.34
Rune Røsten og Vidar Gundersen på vei opp mot Vindernhøgda i Nordmarka. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Oslo

Turen starter ved samlingspunktet Grinda.

Grinda ligger mellom Sognsvann og Maridalsvannet, rett ovenfor Korsvoll skole. Herfra kryr det av stier man kan velge innover i Nordmarka.

For grussyklister er tur/retur Kikut er en av de aller mest populære grusturene i Oslo. For deg som stisyklist er det fullt mulig å sykle hele strekningen kun på sti. På denne turen får du servert litt av alt fra Nordmarkas rike tilbud til stisyklister.

• Vanskelighetsgrad: 4-5 middels krevende

• Lengde: Ca. 36 kilometer

• Startpunkt: Grinda

Følg skiløypa ut fra parkeringsplassen, til du kommer til et steingjerde. Her skal du følge stien ut av lysløypa og krysse gjerdet. Herfra går det et virrvarr av stier, men du skal følge blåmerket sti til du kommer til et veikryss. Her skal du følge blåmerket sti oppover, mot Ullevålseter. Dette er den mer eller mindre kjente stien ”E6”. Stien klatrer oppover terrenget i åpent lende. Følg rød-/blåmerking, stien går etter hvert inn i tettere skog. Her har du flere valg, følg stien som til slutt kommer ut på  grusvei ved Store Åklungen nedenfor Ullevålseter. Følg rødmerket grusvei til Ullevålseter.

Ved Ullevålseter skal du følge grusveien rett nordover. I første store gruskryss, fortsetter du rett frem på en sti som går parallelt på høyre siden av grusveien. Følg denne noen hundre meter, før du tar til høyre i neste kryss, blåmerket skilt til Kobberhaughytta og Bjørnholt.

Etter å ha krysset ei kraftgate kommer du til et stikryss hvor du skal ta skarpt til høyre oppover, skiltet mot Bjørnholt.  Her blir det litt trasking i starten, før du kommer opp på Vindernhøgda og skal følge sti nordover. Etter hvert tipper stien nedover og etter en litt steinete utforkjøring ned fra Vindernhøgda skal du holde inn til venstre i et umerket stikryss og ut på grus, Deledalsveien.

Følg denne grusveien forbi Sulutjern til første veikryss. Ta til høyre, mot Kikutstua. I første venstresving like etter, går en sti opp til høyre. Følg denne gjennom Osmarka. Stien passerer demningen mellom Østre Fyllingen og Bjørnsjøen. Følg blå- og rødmerket sti til du kommer ut på grusvei. Ta til høyre, og følg skilting mot Kikut. Obligatorisk med kaffe- og bollestopp på den nylig påbygde Kikutstua.

Etter pausen, følg etter grussyklistene på grusvei fra Kikut østover, men forlat de på første blåmerkede sti til høyre. Fin, rask sti et stykke før du kommer ut på grusvei igjen. Ta til høyre, og følg denne forbi Fortjernsbråten og videre til Bjørnholt, som også er et fint sted for boller/kaffe.

En liten kilometer etter Bjørnholt, ta smal sti inn til høyre, opp mot Storhaugen. Følg stien over en åsrygg, du passerer etterhvert høyspentmaster på høyre hånd, og har flott utsyn over Bjørnsjøhelvetet. Du er nå inne på Gamle Nordmarksvei som du følger videre sørover i et svært lekent parti.

Stien krysser en grusvei, og du fortsetter på like fin sti rett på den andre siden. I første stikryss hold til høyre mot Kamphaug. Ved Kamphaug, fortsett rett fram mot Skjersjøen. Stien kommer ned til grusveien ved Skjersjøen. Kryss demningen, og ta første sti til venstre etter den. Du sykler nå Rondanestien som går parallelt med grusveien nedover langs elva.

Stien er så vidt innom grusveien en tur, før den fortsetter øst for grusveien. Til slutt kommer du ut på grusveien, følg denne til første veikryss, og ta til høyre mot parkeringsplassen ved Låkeberget. Ved Låkeberget fortsetter stien under høyspentmastene. Nyt den siste kilometeren tilbake til Grinda, mens du funderer over hva grussyklistene ikke får med seg, både av naturopplevelser og fysiske utfordringer.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, anbefaler vi følgende turer som vi også har vært på:

Ullevålseter - Skar via Fagervann: teknisk sykling og ikke minst en laaaang nedkjøring fra Fagervann til Skar. Denne turen er for de mer erfarne syklistene.

Nybegynnertur fra Grinda: Fra samme start som turen beskrevet over, kan du dra på en mer nybegynnerrettet stitur. Turen er fin for å trene teknikk og for å bli bedre på å sykle sti. Terrenget består av fin skogsbunn, endel røtter og stein.

Oversiktskart over Oslo med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.