Ullevålseter - Skjærsjøen - Fagervann - Skar

Ullevålseter

Sist oppdatert 1. november 2002 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Nordmarka

Siden Ullevålseter er et kjent og sentralt knutepunkt lar vi det bli startpunktet fordenne ruta. Du kommer deg dit langs gangvei fra Sognsvann eller Tryvann - eller fra nordenden av Maridalsvannet.

Men selve stien begynner først etter at du har

Skar, parkeringsplassen helt innerst i Maridalen

Denne ruta byr på mange vriene klatringer opp til Kamphaug og videre opp mot Stutehaugen, men har også mer sjarmerende og småkjekke partier i tett skogsterreng bortover mot Fagervann. Fra Fagervann er det utforkjøring hele veien ned til Skar, stort sett lettkjørt - men med enkelte utfordrende steinpasseringer.

Skjærsjøen - Fagervann:

Her er det bare å stålsette seg - dette er en teknisk klatreetappe for de seigeste. Denførste kilometeren opp til Kamphaug består av mye stein og glattføre, men stien er heleveien bred nok til å romme alternative sporvalg. Du kommer etter hvert opp til engammel stue på høyre hånd, før du kommer opp til den går stien bratt opp skråningen tilhøyre, en bæreetappe på femti meter før det går videre i kjørbart terreng. Nesten kjørbart i alle fall, det er såpass bratt og det er såpass mange vanskeligheterde første tre hundre metrene at svært få klarer det i ett strekk. Underlaget her erfast jord, med enkelte steiner og noen få røtter i stien. Følg på oppover, og du kommersnart til et åpent hogstfelt. Stien krysser dette og går inn i skogen igjen øverst ihøyrekanten av feltet, der terrenget etterhvert flater noe ut.

Men ikke forvent deg at det blir enklere: Selv om det ikke lenger stiger jevnt følgerstien et kupert terreng, og snart tetner også skogen seg til og lar stien gå gjennomslett og lysfattig skogbunn under trekronene. For de som drømmer om Canadas NorthShore-terreng, er i det minste atmosfæren her oppe en aldri så liten light-versjon.Det er ingen stikryss å snakke om på veien mot Fagervann, stien veksler mellom bred oglettkjørt og smal og rotfylt - helt til du kan ta en rast i nordenden av Fagervann, etsted som absolutt svarer til navnet. Sett deg på en stein her, ta fram nista og nytstillheten!

Fagervann - Skar:

Fra dette punktet er det bare nedoverbakke igjen hele veien ned til Skar. Den begynnermed en krevende bit der bare de mest teknisk begavede kommer ned uten å gå av, menfortsetter med raskere og enklere partier nedover. Etter at du har passert et åpenthogstfelt, kommer du ned til et stikryss - her skal du rett fram og litt mot høyre.Noen hundre meter videre venter en steinete og vrien passasje nedover mot en bekk,resten er pur nytelse på til dels smal sti over lettpasserte hindre. Enkelte steder må du velge spor med omhu, noen bratte dropp og en del skrå steinflateri stien krever skjerping og øker underholdningsverdien. Når du kommer ut av skogen påen gruslagt gangvei, er du bare et par hundre meter ovenfor parkeringsplassen ved Skar.Du kan følge gangveien oppover i noen minutter for å nyte den fantastiske utsikten frasørenden av Øyungen, derfra kan du også følge blåmerket, lettsyklet sti oppover tilstikrysset du passerte på vei ned fra Fagervann.

Kart: Turkart "Oslo Nordmark Sommer " - Statens Kartverk 1997 - Best.nr. 2423. Kartkoordinater startpunkt: 54 - 96. Kartkoordinater endepunkt: 56 - 99.

Når du kommer opp til Fagervann, kan du følge en sti videre mot sør på østsida avvannet. Du vil da ende opp på en utforkjøring som går ned til Petersborg, og sombeskrives i oppover-versjon på ruta Petersborg - Fagervann - Skar.