Dette er Trulsrunden i Østmarka - Guide og tips til din første tur
Snøen har mer eller mindre sluppet taket, og du kan fint sykle uten pigg. Her tar vi for oss stisykkel-runden i Østmarka som heter Trulsrunden. Hvordan finner du frem, hvordan kommer du deg dit. Og hvorfor heter det Trulsrunden?
Trulsrunden er en populær stisykkeltur for syklister i Oslo, og ligger i Østmarka.
Her får du våre tips til hvordan du finner den og annen nyttig info, og ikke minst historien bak - hvorfor heter det egentlig Trulsrunden?
Dette er stien
Den fire kilometer lange Trulsrunden er en slags komprimert versjon av Østmarka. Den er populær blant entusiastene, men store deler av den er også overkommelig for nybegynnere som har litt erfaring med stisykling.
Deler av Trulsrunden har også i flere år vært en del av Terrengsykkelrittet. Partier av stien er utbedret/forsterket for å tåle mer trafikk og slitasje i forbindelse med dette, i samarbeid mellom rittarrangøren og NOTS.
Til glede for nye lesere: Dette er en tidligere publisert guide til Trulsrunden i Oslo.
I et mylder av stier i Østmarka, er Trulsrunden en etablert runde, som mange nå kjenner. Det gjør den lettvint å velge, og et populært valg for både de som bor i nærheten, og tilreisende.
Du finner stiperlen ved å sykle til parkeringsplassen nedenfor Østmarksetra, omtrent en kilometer fra T-banestasjonen på Ulsrud. I motsetning til en annen populær runde, Pionéren, er ikke Trulsrunden skiltet.
For å lese komplett stibeskrivelse, se kart og finne GPS-spor m.m, kan du sjekke vår stiguide.
Komme seg dit
Skal du sykle Trulsrunden er det i all hovedsak fire måter å komme seg til Østmarksetra på.
Sykle
Kanskje det mest åpenbare, og hvertfall mest miljøvennlige valget. Fra Oslo sentrum bruker du 30-40 minutter ut til Østmarksetra, avhengig av tempo.
T-bane
T-banen er praktisk hvis du skal sykle sti i Oslo, egentlig uansett hvor. Du kan for eksempel ta linje 1 til Frognerseteren og sykle i Nordmarka, og du kan ta linje 4 til Ammerud og sykle i Lillomarka. Skal du derimot sykle Pioneren, er det linje 3 i østgående retning som gjelder. Ulsrud er et fint sted å hoppe av, og sykle til Østmarksetra fra. Du kan også ta buss, men for alle praktiske formål er T-banen best.
Bil
I Oslo er kollektivtrafikken å foretrekke, spesielt rundt alt som heter rushtid. Skulle du av ulike grunner likevel velge bilen, er det en stor parkeringsplass ved Østmarksetra. I skrivende stund ikke avgiftsbelagt.
Lengde: 4-7 kilometer avhengig av rutevalg
Startsted: Østmarkssetra
Tid: Avhengig av tempo, men en time i bra turtempo kan gjerne medregnes.
Teknisk nivå: Middels-krevende
Slik fikk runden navnet sitt
Mange lurer på hvorfor det heter akkurat Trulsrunden. Vi har intervjuet mannen som angivelig er opphavet til navnet; Truls Larsen.
– Det ryktes at det er du som har gitt navnet Trulsen og Truls-runden til den kjente stien i Østmarka. Hvordan oppsto dette? – Jeg begynte å sykle midt på 1990-tallet som alternativ trening til langrenn. På den tida satset jeg aktivt på langrenn, og ble kjent med noen konkurrenter fra Kjelsås som syklet sti. Det virket skikkelig artig, men de var kjempegode og syklet veldig fort, så jeg skjønte at jeg måtte få kjøpt meg en ordentlig terrengsykkel og øve. Jeg fikk tak i en Klein Fervor, og etter at jeg fikk den begynte jeg å trene. Den gangen var det Nordmarka som gjaldt men jeg som bodde på Opsal tenkte at jeg måtte kunne prøve meg på noen av stiene i nærmiljøet. Jeg hadde løpt og gått bortimot alt rundt Østmarksetra, så jeg var godt kjent der, og begynte å lete etter stier jeg kunne sykle hvor det ikke bare var bæring.
– Da fant jeg denne stien som går nord-sør langs åsen, og begynte å øve der slik at jeg skulle greie å henge med gutta fra Kjelsås. Det var egentlig den eneste ordentlige stisyklingen jeg gjorde. Den var passe utfordrende til at hvis jeg var heldig, så greide jeg å sykle hele uten å måtte sette foten nedpå. Jeg pleide å sykle den på starten av turen, syklet meg en lang runde inne i Østmarka på grusveier og traktorveier, før jeg syklet denne stien igjen på vei tilbake igjen. Da syklet jeg den motsatt vei og da skifter den karakter. Når du sykler den nordover, er den mest utfordrende for kondisen. Når du sykler den sørover så er det en del dropp og morsomme nedoversegmenter.
–På den tida var det mye færre folk som brukte stiene i Østmarka. Mens det var full konflikt mellom gående og syklister i Nordmarka og spesielt rundt Sognsvann, var det største problemet for stisyklister i Østmarka at stiene der sto i fare for å gro igjen. Jeg prøvde jeg meg også på noen andre stier i området innimellom, men det ble gjerne for mye bæring. Nå er det selvsagt noe helt annet. Stiene er mye mer brukt, de er flatere og bredere og det er mange flere som sykler der.
– Hvordan ble den Trulsrunden? – Etter at jeg begynte å sykle mye, fikk broren min, Mats (Larsen, som nå jobber i Syklistenes Landsforening Journ.anm.) etter hvert også lyst til å prøve å sykle, og dette var stien jeg tok han med på. Så reiste jeg til København for å studere noen år, og begynte å interessere meg mer for klatring. Men Mats fortsatte å sykle mens jeg studerte, og var en del av det satsende terrengsykkelmiljøet i IF Frøy. Han dro med seg de andre rytterne i klubben ut på denne stien, og de refererte vel til den internt som Truls-stien, for da jeg kom tilbake fra København, hadde det navnet blitt en greie. Det skjedde for så vidt helt uten at jeg hadde noe med det å gjøre. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva som er Truls-runden. Stien går nord-sør langs en ås, men det er sikkert ti stier du kan ta for å komme tilbake til toppen av høydedraget opp fra Opsal.
– Sykler du denne stien nå? – Da jeg kom tilbake fra København var jeg egentlig mer interessert i å klatre enn å sykle, og syklet veldig lite. De gangene jeg syklet var det utfor på Frognerseteren som fristet mest. Men de siste to-tre åra har jeg syklet mer sti igjen. Og nå som jeg har fatbike sykler jeg nesten like mye sti midtvinters som om sommeren. Særlig i fjor vinter, da det var så mye snø, var det helt magisk. Det er masse ivrige hundeluftere i Østmarka som går ut grytidlig og lager flotte singletrack stier for oss som sykler fatbike. Det er skikkelig moro.
Østmarka
Skogpartiet utenfor Oslo som strekker seg fra Ellingsrud i nord til Enebakk i sør er en sentrumsnær indrefilet som har alt det en terrengsyklist kan begjære. Med dype daler og høye rygger, som strekker seg nord-sør er Østmarka veldig kupert.
Men i forhold til for eksempel Nordmarka er det færre lange bakker i Østmarka. De fleste og beste skiløypene går i dalsøkkene, men for syklister er det ryggene som gjelder. De byr på svaberg, røtter og utsikt, mens overgangene mellom ryggene byr på tekniske utforkjøringer og klatringer.
Alt du trenger å vite om Pioneren, stien som ligger i Østmarka i Oslo. Her får du tips til hvordan du finner stien som er tilrettelagt for stisykling. Hvordan du finner fram, og hvordan du planlegger turen både før- og etter.
Vi gir deg verktøyene du trenger for å finne de beste sykkelturene i Oslomarka, samt hva du kan forvente av de ulike marka-områdene på terrengsykkel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.