Stiguide til Trulsrunden

Øst for Oslo ligger Østmarka og her finner du den mye omtalte Trulsrunden. Runden er en av de mest populære rundene i Østmarka, for stisyklister. Den samme stirunden er også brukt av et av Norges mest prestisjefulle sykkelritt - Terrengsykkelrittet. Stien starter på parkeringsplass ved Østmarksetra og hit kommer du deg enkelt med bil, eller med t-bane til Bogerud eller Skullerud.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 14.47
Trulsrunden er et populært utfartsmål for stisyklister i Oslo. Knut Lønnqvist og Bård Sturla Stokke får såvidt utsikt over byen på ett av svabergpartiene i Østmarka. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Oslo

Trulsrunden har gjennom Terrengsykkel.no-fenomenet Tirsdagsklubben blitt en av de mest populære stirundene i Østmarka.

Det finnes flere varianter av turen i tillegg til denne.

Runden er også enkel å slå sammen med en annen populær sti som er lagd av NOTS, spesifikt for stisykling - Pioneren.

• Vanskelighetsgrad: 3 - middels krevende

• Lengde: Ca. 7 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplass ved Østmarksetra

Fra parkeringsplassen på Østmarksetra følger du den åpne stien nordover rett vest for myra. Ta skarpt opp til venstre der stien ser ut til å fortsette rett ut i myra.  Like etterpå tar du brått opp til høyre, opp en bratt bakke som krever at du må av sykkelen. Deretter fortsetter du på klassiske Østmarka-svaberg forbi Skøyenputten og bort til grusveien fra Trasop.

Kryss veien og gå opp åsen til høyre for deg. Nå er du inne på godstien «Rollercoaster» og kan fryde deg over de magesugende svabergene rett nordover.

I enden av svabergpartiet sneier du en snuplass på venstre hånd mens du stuper ned og fortsetter nordover på bred sti. Like før du treffer bebyggelsen tar du til høyre i Y-krysset og fortsetter opp en steinete bakke som dreier mot sør.

Nå følger du den såkalte Benkestien tilbake til grusveien. Den kan være våt og sleip, men er veldig fin og lettsyklet i tørre perioder. Alternativ returrute fra Rollercoaster er å følge svabergene sør for Trasopklinikken sørvest for snuplassen.

Ut fra Benkestien tar du til høyre på grusveien og tar opp til venstre etter ca. 50 meter, hvor du først forserer et lite myrparti. Så klatrer du oppover på sti helt til du møter en tydelig bred sti. Ta til venstre, og sykle 50 meter før du dreier skarpt mot høyre og opp en lekker furunålsbakke.

Nå åpner det seg opp og du kan sykle sørover i høy fart. Like før du treffer på en liten bekk, tar du skarpt ned til høyre og sykler nordover igjen langs stien som kalles Stupene. Her har du fantastisk utsikt over Oslo, men vær oppmerksom. Stien er ikke vanskelig og gir godt grep på tørt føre, men den er luftig. Du ønsker ikke å falle utfor kanten her.  Vel nede på grusveien igjen tar du til høyre, sykler forbi utgangen av Benkestien til du får et stort og markert svaberg på høyre hånd. Gi gass opp her og fortsett sørover. Kun avbrutt av noen underholdene crux, flyter stien flott over svbaerg og barnåler før du kommer ned til den håndbygde IMBA-stien. Denne tar deg tilbake til Ulsrudvann og Østmarksetra.

Hvis du er interessert i å se mer av hva Østmarka har å by på har vi samlet flere forslag til stisykling i Østmarka her.

Oversiktskart over Oslo med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.