Skiforeningen: – Vi må klare å bevare friluftslivet i Østmarka
En nasjonalpark i Østmarka kan ikke bare bli inngripende for stisykling, men også med tanke på skiløyper. Skiforeningen ønsker å bevare friluftslivet i marka i den nye nasjonalparken.
VIL BEVARE FRILUFTSLIVET: Skiforeningen ønsker at aktiviteten i Østmarka skal fortsette som i dag. Illustrasjonsbilde fra den tilrettelagte stien Pioneren i Østmarka utenfor Oslo. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter
– Som utgangspunkt har vi stilt noen prinsipielle spørsmål og krav til å ha nasjonalpark. Det friluftslivet som i dag eksisterer, bør man sikre at kan fortsette i fremtiden.
Det forteller assisterende generalsekretær og avdelingsleder marka i Skiforeningen, Espen Jonhaugen, til Terrengsykkel.
Skiforeningen har kilometervis med skiløyper i Østmarka, hvor det planlegges nasjonalpark.
Det betyr i utgangspunktet at sykling kan bli forbud i et større område av den populære marka.
Nasjonalparken kan få konsekvenser også for skigåerne og Skiforeningen, som prepper og vedlikeholder løypene.
– Når noen ønsker et vern må vi i utgangspunktet klare å bevare friluftsbruken. En ting er hva som er tillatt å gjøre, allmenn ferdsel og friluftsformer, men dette handler også om tilrettelegging når det ikke er snø. Hovedjobben når man skal ha skiløyper er vedlikehold og utviklingsarbeid av løypene. En kan ikke bare si at vi ønsker frihet til å prepare, men vi må også kunne legge grunnlaget, sier markasjefen.
Han sikter da til rydding, merking og vedlikehold av løypene under barmarksforhold, hvor man også bruker motoriserte kjøretøy.
Ønsker sykling i marka også
På spørsmål om hvordan Skiforeningen stiller seg til stisykling i Østmarka, svarer Jonhaugen følgende:
– Vi er en organisasjon som ønsker flere aktiviteter. Vi ønsker at de friluftsformene som er der i dag skal fortsette, også sykling.
MARKASJEF: Espen Jonhaugen er assisterende generalsekretær og marka-sjef i Skiforeningen. Foto: Skiforeningen
«Økt bruk kan imidlertid gi økt slitasje på stier og løyper og også generelt i terrenget. Stiene og løypenes funksjon for å kanalisere ferdselen vil bli enda viktigere hvis området vernes som nasjonalpark. Skiforeningen har god innsikt i bruken av Østmarka og hvilke stier og løyper som bør ha en større grad av tilrettelegging for å tåle klimaendringer og økt bruk.»
Jonhaugen sier at foreløpig har ikke Skiforeningen behandlet forslaget til Statsforvalteren, og han uttaler seg i øyeblikket på generelt grunnlag.
– Vi vil bruke tid på å behandle forslaget nå fremover. Vi har en markakomite og et styre som har kunnskap, så en faglig komite som vil legge grunnlaget for hvordan vi vil forholde oss til dette og jobbe med det, forteller han - og fortsetter:
– Jeg vil ikke foregripe så mye med tanke på forslaget, for vi skal bruke gode prosesser internt for å komme videre. Det kan være levelig med en nasjonalpark dersom forskriftene er satt ordentlig sammen.
– Hva er verste konsekvens med tanke på den nye nasjonalparken?
– Jeg vil som sagt ikke foregripe så mye, men det at man på generelt grunnlag verner et område med en annen verneform enn markaloven, som er til for sidestille frluft og natur, det gjør jo at man automatisk stiller spørsmålstegn ved om friluftslivet og idretten vil ha en plass. Nasjonalparken er for å ivareta naturen, ikke friluft og idrett. Da er det naturlig å tenke konsekvens.
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.