MDG-nestleder Arild Hermstad: – Et rent forbud kan og bør unngås
Nestleder i Miljøpartiet De Grønne (MDG), Arild Hermstad, gleder seg stort over etableringen av en nasjonalpark i Østmarka. Samtidig er han tydelig på at de fleste stiene bør være åpne for syklister.
MDG-NESTLEDER: Arild Hermstad er både stisyklist, Østmarka-beboer og MDG-nestleder. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Arild Hermstad er nok mest kjent som politiker og nestleder i Miljøpartiet De Grønne, men han er også ihuga stisyklist og har Østmarka som nærmeste nabo.
Der har MDG og han selv kjempet for etableringen av en nasjonalpark i lengre tid. Men det kan få konsekvenser for stisykling i marka.
Som Terrengsykkel skrev i februar, gjør i utgangspunktet Statsforvalterens ferske forslag om nasjonalpark sykling forbudt i deler av Østmarka.
Hermstad er positiv til en nasjonalpark, men er også tydelig på syklistene ikke skal lide i særlig grad.
– At det etableres en nasjonalpark i Østmarka er noe jeg gleder meg stort over, og er noe som MDG har kjempet for lenge. Jeg mener at et rent forbud bør og kan unngås, selv om jeg har forståelse for at noen sårbare deler av en ny nasjonalpark kan skjermes for terrengsyklister, slik det er i dag i naturreservatet, forteller han til Terrengsykkel.
– Jeg mener fortsatt at skånsom stisykling i hovedsak er forenlig med formålsparagrafen til nasjonalparken som er planlagt. I utgangspunktet bør de fleste stiene kunne være åpne for stisyklister, og det bør ihvertfall ikke legges opp slik at nasjonalparken blir en barriere for de som vil på langtur gjennom marka med sykkelen, sier han om saken i dag - og legger til:
IHUGA STISYKLIST: Hermstad trives svært godt med sykkel på stien, og favorittstien i Østmarka er Pioneren. Foto: Kristoffer H. Kippernes
– Vi aksepterer skigåing og prepping av løyper, og da er det ikke helt logisk for meg at stiysklister skal behandles på en helt annen måte.
Tror og håper på gode praktiske løsninger
MDG-nestlederen sier at i forslaget legges det ikke opp til restriksjoner i de aller mest brukte områdene.
– Og så er det som nevnt viktig for meg at man ikke hermetisk lukker store deler av nasjonalparken for stisyklister på generelt nivå.
Hermstad er nestleder i et parti som kjemper for å tilrettelegge mer for sykkel i Norge, og samtidig ønsker at nordmenn skal reise mindre og ha lavere fotavtrykk på klimaet.
– Går dette i hop med at rekreasjonsmulighetene nær byen skal begrenses?
– En viktig grunn til at vi verner Østmarka som nasjonalpark er jo for å sikre friluftsinteressene. Derfor er det rimelig at stisyklister som er på tur i skogen også har rett til å kunne bruke store deler av verneområdet. Men jeg har forståelse for at det kan vært lurt med restriksjoner i de mest sårbare sonene. Jeg tror og håper det kan finnes gode praktiske løsninger på dette, som ikke forsinker arbeidet med å etablere nasjonalparker og som er gode for alle parter.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.