Stiguide til Svarthaugen

De lokale i Oppdal er kanskje ikke kjent for å skryte av "fasilitetene" sine - de vil gjerne ha dem for seg selv. Som skisted er Oppdal godt kjent og flere trøndere har hytte her. Men der det fins skikjørere fins det også syklister og det er det flust av på Oppdal. Denne stirunden starter på Berkåker på Oppdal og er en lett og kort tur. Turen byr på fin flyt og utsikten er formidabel.

Sist oppdatert 4. oktober 2020 kl 20.19
Arne Radmann slipper opp ned fra Svarthaugen mot dalbunnen. / Stisykling i Norge

• Kommune: Oppdal
  • Vanskelighetsgrad: 1. lett

Oppdal er kjent som Midt-Norges store alpinsted om vinteren.

Stisyklingen i området er også nedoverpreget, men her må du kanskje i størst grad kjempe for høydemetrene selv.

• Vanskelighetsgrad: 2 - lett

• Lengde: Ca. 5 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplass på Berkåker

Fra E6 like sør for Oppdal sentrum, sving vestover mot Vollan. Følg veien forbi Vollan skole. Ta så til venstre, og følg med for avkjøring til høyre etter noen hundre meter. Her står et lite skilt med teksten Svarthaugen. Følg veien oppover til du når parkeringsplassen ved ferista.

Stien begynner med engang du har parkert. Ta opp til høyre rett etter ferista og følg denne stien helt til toppen av Svarthaugen. Stien er tydelig og godt markert, med god flyt. Det er i underkant av 2.5 kilometer til toppen, hvor utsikten er formidabel. Du må over to gjerder, men her er det lagt fint til rette med trapp. Stien er lett å følge, og på de våteste stedene er det bygd morsomme klopper. Følg samme vei ned som opp.

Hvis du ønsker å sykler mer, har vi flere tips til stisykling i Oppdal her.

Oversiktskart over Oppdal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.