Ål skal utvide sykkeltilbudet

Masterplanen for sykkelutvikling i Ål i Hallingdal skisserer opp til 120 kilometer stier med en prislapp på totalt 100 millioner kroner over 15 år.

Sist oppdatert: 13. juni 2019 kl 07.00
Msterplanen som ble lagt fram i Ål på tirsdag inneholder så mange tiltak at det vil ta 15-20 år å komme i mål. Foto: Knut Lønnqvist
Msterplanen som ble lagt fram i Ål på tirsdag inneholder så mange tiltak at det vil ta 15-20 år å komme i mål. Foto: Knut Lønnqvist
Lesetid: 5 minutter

Sykkelparken med pumptrack, hopp og ferdighetsløype ved Hallingdal feriepark i Ål ble påbegynt i 2017 og hadde budsjett på en million kroner. Denne er nå ferdig og i bruk, men anlegget var bare en sped begynnelse på det som nå er prosjektert. 

Masterplanen som ble presentert tirsdag kveld skisserer tilrettelegging for 100 millioner over de neste 15 årene, med byggestart inneværende sesong.

 

Det er Rekkje Stiutvikling som har laget masterplanen på oppdrag fra destinasjonsselskapet Ål Utvikling. 

– Vi har sett på muligheter og begrensninger og på bakgrunn av det, utviklet en masterplan for Ål. Planen tar utgangspunkt i den sykkelbygda som Ål er, og at de lokale initiativene har lagt et godt grunnlag for videre utvikling. Det er viktig å spille videre på. Det vi har jobbet med, er å utvikle terrengsykkeltilbudet i Ål videre, slik at det åpnes opp for flere grupper syklister, blant annet med flere lavterskeltilbud som også kommer erfarne stisyklister til gode, sier Roald Eidsheim i Rekkje Utvikling. 

Saken fortsetter under

Hallingdal og Ål har mye stisykling å by på, men en del trenger mer tilrettelegging for å åpne opp for flere brukergrupper. Foto: Anders Korsmo
Hallingdal og Ål har mye stisykling å by på, men en del trenger mer tilrettelegging for å åpne opp for flere brukergrupper. Foto: Anders Korsmo

Ikke over natta
Masterplanen skisserer tiltak som vil ta over 15 år å realisere, men det er ikke gitt at alle vil bli bygget ut. 

– Vi har nå levert fra oss en masterplan, som er et mulighetsdokument med planer som strekker seg 15 til 20 år fram i tid. Den tar for seg fem områder som de ønsker å utvikle. Det er fire som ligger i nærheten av sentrum, mens det femte er på Torpo. Nå er det opp til lokalmiljøet i Ål, altså grunneiere, kommune, politikere og prosjektgruppa, å finne ut hva de vil prioritere, hvordan det skal finansieres og hvem som skal bygge og tilrettelegge, sier Eidsheim. 

Men før spadene kan settes i jorda, må det etableres en organisasjon som skal jobbe med å sette i verk planen. 

– Det første vi må gjøre nå, er å etablere et selskap eller en organisasjon som skal eie denne masterplanen. Der vil vi nok følge anbefalingene fra Rekkje med å gå for en modell som består av kommunen, idrettslag og destinasjonsselskapet, og med en grunneier representert i styret, sier Kristian Kvistad Holm, som er daglig leder i Ål Utvikling. 

annonse

Han antyder at hvis alt går på skinner og det nye styret kommer effektivt i gang, kan de første delprosjektene starte allerede i år. Han vil imidlertid ikke forskuttere hvilke områder det kan være snakk om. 

– Etter at organisasjonen er på plass, må vi se på tiltaksplanen. Det er styret som skal bestemme hvilke områder de ønsker å prioritere, men siden styret ikke er opprettet ennå, vil ikke jeg gå ut nå og uttale meg om hvor de vil starte, sier Kvistad Holm. 

Kvistad Holm poengterer også at Åls sykkelprosjekt er en del av Tråkk n Roll, som er et regionalt utviklingsprosjekt for terrengsykling i Hallingdal. Der var det nylig en søknadsrunde på finansiering, men den rakk ikke Ål å bli med på. Derimot håper Holm at de er med på høstens runde, og at dersom de er det, tror han det er mulig å komme i gang med de første delprosjektene i år.

Saken fortsetter under

Hallingdal har både høyfjell og skogsterreng å by på. Foto: Anders Korsmo
Hallingdal har både høyfjell og skogsterreng å by på. Foto: Anders Korsmo

Forholder seg ikke til prislappen
– 100 millioner kroner er summen av alle prosjektene som er skissert i masterplanen. Det er ikke et beløp vi forholder oss til, for det er ikke sikkert at alt i planen er realiserbart. Det er en veldig stor plan. Vi må ta den bit for bit, sier Kvistad Holm. 

Formålet med presentasjonen tirsdag kveld var derfor å etablere bredt eierskap og engasjement for planen, samt å finne ut hva som er Åls posisjon i sykkelutviklingen i Hallingdal. 

– Vi har fine stier og det kommer folk hit for å sykle, men det vi har er hovedsakelig en råvare som appellerer til de som er gode til å sykle. Nå har vi en plan, men vi trenger et Nå er jobben å konkretisere planen og realisere ting, sier Kvistad Holm. 

Les også: 
Trysil dobler sykkelsatsingen 
Bygger sykkelanlegg til 15 millioner 

Byggeboom i Hallingdal
Totalt sett skal det bygges mye i Hallingdal framover. 

Nesbyen har allerede etablert seg som nedoversyklistenes Mekka, og har også begynt å bygge flatere stier både oppe på fjellet og andre steder i tillegg til flere shuttlebaserte stier i prosjektet Nesfjella til Sentrum. I vinter fikk også Nesbyen sin pumptrack. Kronen på verket blir en 15 kilometer lang sti fra Nesfjellet til sentrum, som blir den lengste av sitt slag i Nord-Europa når den står klar. 

Les også: Bygger Nordens lengste stisykkelløype 

I tillegg har Hemsedal store utviklingsplaner på gang, uavhengig av Nesbyen og Ål, samt at Gol og Geilo utvikler sine egne prosjekter. 

– Hallingdal under ett kommer til å bli en fantastisk sykkeldestinasjon. Nesbyen alene har allerede mye bra, men ikke nok tilbud for bredden. Det bygger vi videre nå, og når planen er fullført, vil tilbudene i Nesbyen favne et stort publikum. Det vil fortsatt være fokus på de som kan sykle fra før, men også med plass til ferskinger. Vi vil da ha stier fra snaufjellet til dalen, fra enkle stier i variert terreng til ekstreme utforløyper, sier Lønnqvist.  

Trytetrøkket som åpnet i Nesbyen i 2017 kan sykles av alle. Foto: Paul A Lockhart
Trytetrøkket som åpnet i Nesbyen i 2017 kan sykles av alle. Foto: Paul A Lockhart
Publisert 13. juni 2019 kl 07.00
Sist oppdatert 13. juni 2019 kl 07.00
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen