Stiguide til Skurvehovda

Denne stisykkelturen starter ved Myking eller Mykingstølen og er en super fjelltur som skiller seg fra de andre shuttlebaserte stiene på Ål. Stisyklingen her byr på superflyt med raskt terreng og morsom sti som har litt brattere partier.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 20.17
Knut Myking er stientusiast av rang, og har et nært forhold til Skurvehovda. Stien går ned til hjemgården på Myking. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Ål

Super stitur på fjellet.

Stisyklingen på denne turen, skiller seg en god del ut fra de andre stiene på Ål, så her er det bare å brette opp ermene og glede seg!

NB: På fjellet er stien merket, i skogen er den umerket. Det kan derfor være lurt å laste ned GPS-sporet via linken lengre ned.

Turen kan gjøres med startpunkt ved Ferist mellom Myking og Holu, eller en kortere variant på merket sti med startpunkt på Mykingstølen.

• Vanskelighetsgrad: 3 - middels krevende

• Lengde: Ca. 9 kilometer

• Startpunkt: Myking eller Mykingstølen

Kjør bil ut av Ål sentrum forbi kirka og oppover Øvre Ål og videre innover i Kvinnegardslia. Følg skilt til Holu, eller kjør opp til Mykingstølen om du ønsker en kortere variant av turen.

Parkering ved ferist ca. 10 kilometer fra Ål sentrum. Sykle noen meter tilbake opp på en bakketopp, her får du en grind på venstre hånd.

Rett innenfor grinden går en sti opp til venstre, den skal du følge. Litt ulendt sti til å begynne med, men følg på. I første stikryss tar du til høyre nesten 180 grader. Følg denne stien til du kommer inn på setervei, og følg denne til venstre oppover.

Ved første lysning, med hytte på venstre hånd, skal du opp en brattere klatring til høyre på traktorvei. Nå kommer du ut på grusvei i et hyttefelt, følg denne til venstre oppover.

Første veikryss tar du opp til venstre igjen, og helt inn til parkeringsplass ved Mykingstølen. Ifrå Mykingstølen er det merka tursti til Skurvehovda. Denne er biten er også en del av Ål52 (lokalt turprogram)

På toppen av Skurvehovda snur du, og begynner på utforkjøringen samme vei ned igjen. Ikke følg skilt tilbake til Mykingstølen, men fortsett nedover på sauetrakk til du møter Fjellvegen (gammel merka tursti).

Superflyt, raskt terreng og morsom sti. Inn i bjørkeskogen igjen, her skal du ta inn til høyre, ca. 50 meter etter gamle turskilt på fjellvegen. Morsom sti som har litt brattere partier. Stien krysser en kjerrevei, og fortsetter helt ned til bygdevegen i Kvinnegardslia igjen.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Hallingdal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.