Stiguide til Torpo

Vest for Gol, i retning Geilo, ligger Torpo. Her finner du prima stisykling, så dersom du er i området bør du legge inn et stopp her. Denne runden er 8 kilometer og middels krevede. Stituren byr på litt bratt terreng og morsomme flytpartier.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 15.42
Bård Sturla Stokke slipper seg ned furuskogen mot Torpo, mens Ådne Kvammen ser på bak trærne. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Ål

Området rundt Torpo egner seg fint fort kortere turer og kveldsturer.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 8 kilometer

• Startpunkt: Joker ved Torpo

Kjør opp fra Torpo mot Oppheim. Parker ved blå stiskilt på venstre side. Sett igjen bilen her, og fortsett bortover asfalten til enden av veien. Her er det sauegrind. Kryss denne, fortsett på traktorvei. Trill bortover og hold til venstre. Herfra er det en del bratt oppover, og noe dytting må påregnes. Veien går etterhvert over til sti. Følg denne til et toppunkt med et stikryss. Her skal du ta opp til høyre ( kommer ned igjen samme vei etterpå). Sykle opp til neste toppunkt, hvor du skal snu. Nå skal du ta ned til høyre fra toppunktet. Bratt, men ikke teknisk vanskelig.

Følg stien over et myrparti. Så kommer et sinnssykt morsomt flytparti nedover. I en skarp venstresving skal du fortsette rett fram, og får mer moro sti nedover. Stien kommer ut på en lysning i skogen. Ta til venstre og følg grusveien. Etter en liten klatring på grus, går stien opp til høyre ut på et hogstfelt, hvor du følger stien til topps. Snu nesen, og sykle nedover samme vei som du kom opp, men ikke tilbake på grusvei. Følg stien rett fram videre på et morsomt skogsparti.

Når du kommer ut av skogspartiet tar du stien opp til grusveien igjen. Her tar du til venstre og følger veien ut mot utsiktspunkt over dalen. Her skal du ikke rett ned første og beste sti, men sykle ut på høydedraget mot venstre. Bratt og morsom nedoversti, som ender på en bredere sti hvor du skal ta til venstre. Følg denne ca. 100 meter før du skal svinge brått til høyre og ned på et helt sinnssykt stiparti som går ned til Torpo igjen. Hopp og sprett og høy fart. Når du kommer ned til asfalten, tar du til høyre mot Joker på Torpo.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Hallingdal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.