Stiguide til Westside Enduro

Denne stituren går fra Ål sentrum og byr på det meste. Ål er et kjent område for stisyklister gjennom sykkel- og musikkfestivalen Huckfest. Denne stirunden er middels krevende og byr på steinete sti, litt traktorvei, litt flytsti, klopper, myr, grusvei, bratte nedkjøringer og doserte svinger og hopp.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 15.19
Vegard Breie får luft under hjulene på vei ned mot hjembygda Ål, på stien han selv har bygget og gitt navn til. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Ål

Hvis du er syklist og har hytte i Hallingdal, kan du glede deg til framtiden.

Området har allerede en haug med stisykling å by på blant annet på Gol og på Ål - som denne turen har utgangspunkt fra.

• Vanskelighetsgrad: 4-5 - middels krevende

• Lengde: Ca. 10 kilometer

• Startpunkt: Ål sentrum / Sommerparken

Et naturlig utgangspunkt for turen er Ål sentrum eller Sommerparken.

Kryss E16 over broen til sørsiden av dalen. Følg grusveien oppover mot Nyset. Parker ved hyttefeltet inne ved Nysettjørni. Stien går fra høyre side av veien, oppover mot Nysetfjellet. Stien deler seg i to, du skal følge stien som går rundt toppunktet.

Mesteparten av stigningen på turen er nå unnagjort, og det bærer utfor. I begynnelsen er det steinete og stor punkteringsfare. Følg stien til du kommer til et hyttefelt. Her tar du inn til høyre på sti. Stien går så over til traktorvei. Følg traktorveien helt ned til grusveien du kjørte opp. Pass opp for lav kjetting i bunnen av bakken!

Ta til venstre ut på grusveien. Følg veien en snau kilometer før du tar inn til høyre på blåmerket sti. Stien tar av ved en stor furu på høyre side ved en bom. Etter ca. 200 meter tar du inn til venstre på blåmerket sti igjen. Du får en liten klatring før det går nedover igjen. Fortsatt teknisk, men morsom sti. Etter hvert kommer en trebro over en liten elv. Kryss denne og ta til venstre. Følg stien langs elva nedover.

Nå kommer du nok en gang ut på grusveien du kjørte oppover. Ta til venstre og følg grusveien 3-400 meter oppover. Ved første parkeringsplass på høyre side fortsetter stien. Et morsomt flytparti med flere klopper over noen myrpartier venter deg her. Så kommer et stikryss hvor du skal ta ut til venstre på en mer etablert sti, og så til høyre igjen.

Herfra blir det flere klopper og bruer, før det åpner seg opp igjen og blir brattere. Stien  kommer ut i kraftgata som er gravd i hellingen ned mot Ål sentrum. Her går stien på kryss og tvers i doserte svinger og hopp, før den ender opp nede ved brua over til sommerparken.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Hallingdal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.