Trysil dobler sykkelsatsingen

Vil investere nye 25 millioner i sykkelutvikling i Trysil de neste seks-sju årene.

Sist oppdatert: 5. juni 2019 kl 12.00
Bratt og heisbasert er noen av stikkordene for framtidas sykkelstatsing i Trysil. Foto: Hans Martin Nysæter
Bratt og heisbasert er noen av stikkordene for framtidas sykkelstatsing i Trysil. Foto: Hans Martin Nysæter
Lesetid: 4 minutter

– I 2020 vil vi ha brukt 25 millioner kroner på sykkelutviklingen i Trysil siden oppstarten (i 2015, journ.anm.). Vi må minst doble det de neste årene for å videreutvikle Trysil som sykkeldestinasjon, og jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal gjøre. Vi har markedsposisjonen og vi har mulighetene, sa Olve Norderhaug i Trysil Bike Arena da han presenterte framtidsplanene for sykkelsatsingen i Trysil onsdag formiddag.

Les også: – Sykkelsatsingen i Trysil har vært en stor suksess 

Mer heisbasert og bratt, mer naturlig sti, mer tilrettelagt for elsyklistene, mer i sentrum og på østsida, og eget tilbud til rundbanerytterne er noen av stikkordene for fremtidige prosjekter. 

– Brukerundersøkelsen som Trysil Bike Arena gjennomførte i fjor høst viser at syklistene ønsker seg mer heisbasert sykling. Det kommer. I løpet av de neste årene bygger vi fem stier med blå, rød og svart gradering, og når alt er ferdig vil vi da ha to stier som går helt fra toppen av Trysilfjellet og ned til turistsenteret. Her er det også mye høydemeter, så disse vil egne seg til både utfor- og endurokonkurranser, sier Norderhaug.

Les også: Bygger ny seks kilometer lang heisbasert sti i Trysil 

Saken fortsetter under

Den røde traséen på kartet viser hvor den nye 6km lange heisbaserte stien vil komme.
Den røde traséen på kartet viser hvor den nye 6km lange heisbaserte stien vil komme.

Stien opp til toppen av Trysilfjellet skal også utbedres, og Nordre Kanken, Bygdekanken og Stensæterkanken skal bindes sammen. 

– Vi vet også at folk vil ha mer naturlige stier, og vi har 100 kilometer av det bare rett rundt sentrum. Men vi må passe på å sikre disse på en god måte, slik at de tåler belastningen fra økt bruk, og det jobber vi med, sier Norderhaug. 

Her finner du alle sakene vi har skrevet om Trysil 

Mer på nordsida av fjellet
Trysil Bike Arena fortsetter utviklingen i Fageråsen. Stien Fjellflyten som åpnet i fjor høst skal ferdigstilles, og fra konturstien Fjellrunden skal det bygges en sti fra Nordre Kanken ned til Radisson Blu og høyfjellssenteret. 

I år kommer en ny sykkelpark i Fageråsen, og på sikt er det planer om å få på plass en pumptrack der også. For pumptracken gjenstår det ennå å avklare med grunneierne nøyaktig hvor denne skal ligge. 

– Vi skal også bygge ut gode tilbud spesielt for elsyklistene, for de vet vi kommer, sier Norderhaug. 

Se vår store guide til stisykling i Trysil 

Saken fortsetter under

Naturlig sti er ett av flere satsingsområder for Trysil Bike Arena framover. Foto: Ola Matsson
Naturlig sti er ett av flere satsingsområder for Trysil Bike Arena framover. Foto: Ola Matsson

Egen dirtpark og rundbaneanlegg
– Vi ser at det er mange treningsgrupper med rundbanesyklister som kommer hit, og de skal få gode treningsanlegg tilpasset sine behov, sier Norderhaug.  

Det jobbes også med å få på plass en egen dirt park med hopp og elementer av den typen som alpinanleggene har. 

– Vi vil bygge en dirt park. Vi ser at det er en type anlegg som ungdommene vil ha, og vi ønsker å videreutvikle planene for en slik park i samarbeid med lokale ungdommer, sier Nordehaug. 

Plassering for dirtparken er ikke avklart, men Norderhaug antyder at en kommunal eiendom i tilknytning til lysløypeanlegget i Grimsåsen er aktuell. 

Integrere sentrum og østsida
Så langt har mye av satsingen fokusert på området rundt Gullia og turistsenteret, mens sentrum ikke har fått like stor oppmerksomhet. Det vil Trysil Bike Arena ta tak i. 

– Vi må integrere sentrum bedre i sykkelsatsingen vår, og der har vi mye å gå på. Vi må gjøre sentrum attraktivt for folk, med servicetilbud og fasiliteter syklistene vil ha. Derfor skal vi bygge stier ned til sentrum, bygge stier i sentrum og sykkelpark i sentrum, sier Norderhaug, og legger til at vaskestasjon for sykkel kommer allerede nå. 

– Vi må også integrere Grimsåsen og Ås bedre. Østsida har fantastisk sykling og har et kjempepotensial hvis vi vil, sier han. 

Se video fra stisykling i Trysil (saken fortsetter under) 

Lenger ut i kommune
Videre jobber Trysil Bike Arena også med prosjektet utenfor Innbygda og Fageråsen. Områder som Fulufjellet og Ljørdalen ønsker nå å utvikle stier og sykkelprodukter, og der vil Trysil Bike Arena bistå med kompetanse og erfaringer. 

– Vi støtter dem i å utvikle sine sykkelprodukter. Sammen skal vi gjøre Trysil til en attraktiv destinasjon og skape uforglemmelige opplevelser.

Les også: På barfrost i Engerdal 

Den heisbaserte stien Magic Moose åpnet i 2017. Nå kommer enda flere heisbaserte stier, der noen vil være utfor- og enduro-orienterte. Foto: Hans Martin Nysæter
Den heisbaserte stien Magic Moose åpnet i 2017. Nå kommer enda flere heisbaserte stier, der noen vil være utfor- og enduro-orienterte. Foto: Hans Martin Nysæter

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel: 

Publisert 5. juni 2019 kl 12.00
Sist oppdatert 5. juni 2019 kl 12.00
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen