– Men jeg tror ikke det vil demme opp for utlendingene som ikke kommer. Selv om det vil kunne bidra til at flere bruker penger på lokalt reiseliv, kjøper guide og leier utstyr, så vil det sannsynligvis ikke gjøre opp. Jeg tror også nordmenn bruker penger på en annen måte enn internasjonale gjester. Min personlige oppfatning er at aktivitetsbedriftene som har små grupper ute i naturen lettere kan håndtere smitterverntiltakene enn de med store grupper, og dermed muligens raskere vil kunne bygge opp et kundegrunnlag etter kriser som denne..
– Har sykkeldestinasjoner/aktører noen fortrinn eller ulemper sett mot annet aktivitetsbasert reiseliv?
– Jeg tror kombinasjonen av aktiviteter er vinn-vinn. Trysil er et godt eksempel hvor man har både klatrepark og rafting, fisking, vandring koblet til destinasjonen. Jo mer man kan klare å samle av aktiviteter med lett tilgjengelighet, jo bedre. Bærekraftig reiseliv handler blant annet om å få turistene til å bli en ekstra natt, spise lokal mat og oppleve destinasjonen over tid. I år er det en unik sjanse for nordmenn til å oppleve Norge som ferieland – og vi har mye å by på!
– Sommeren kan være en øyeåpner for nordmenn som tidligere har brukt en stor del av feriebudsjettet på ferie i utlandet. Klarer vi å snu om på det, så flere legger igjen mer i Norge, er det bra. Det betyr også at vi prøver å minne nordmenn om at vi har både allemannsrett og allemannsplikter, og ønsker alle velkommen, men man må gjøre det på riktig måte. Alle er velkommen, men man har også et ansvar.
– I år blir det jo antakeligvis lite snakk overturisme. Busser og cruiseskip vil ikke komme til destinasjonene i samme omfang som tidligere. Sånn som det ser ut nå er det uaktuelt, vi kan si med stor sikkerhet at de fleste destinasjoner vil oppleve feriesultne nordmenn i sommer.
– Nordmenn reiser gjerne til utlandet på ferie fordi det er billigere. Nå spås det dårligere økonomi for mange, tror du folk velger å bruke penger på ferie i hjemlandet?
– Jeg både tror og håper det. Et spennende element er hvor mange som vil bruke penger på hotellovernatting og måltider ute, i stedet for å feriere og spise på hytta. Vi gjorde nettopp en undersøkelse, hvor nesten 60% sa at de vil bo på hotell og spise ute. En annen ting er at nordmenn kanskje ikke er like vant og villig til å bruke penger på guide. Mange har nok en tanke om at de er født med fjellstøvler på beina, men så kunne nok mange også hatt behov for litt faglig bistand på tur for å få trygge og gode opplevelser. I år er ikke tiden for å overbelaste helse- og redningstjenesten.
– Norge er generelt sett i gang med en ganske stor satsing på stisykling – tror du at tross alt – denne sommeren kan bli en slags kickstart?
– Ja, det tror jeg. Jeg tror mange som tidligere ikke har fått prøvd stisykling vil få sjansen i år. En spesiell ting for vår del i Innovasjon Norge er at vi i år har fått lov til å markedsføre Norge til nordmenn. Det skal vi normalt ikke gjøre, men på grunn av koronasituasjonen har det endret seg. Og i den markedsføringen er sykling en av aktivitetene vi ønsker å løfte fram.
Det blir ikke noe særlig ritt denne sommeren – min magefølelse, er at flere går vekk fra startnummerjag og over til sosial tursykling, og gjerne stisykling. Selv har jeg aldri opplevd så mange stisyklister i Oslo-området som nå. Om det er sammenheng vet jeg ikke, men virker som flere får øyne opp for det. I reiselivet dykker det også stadig opp nye tilbud for syklister med flerdagerturer og tilrettelagte produkter med lokal mat, lokale guider og unik overnatting. Det bør ha vel så stor attraksjonskraft som å sykle i for eksempel Sveits.
– Nå har det vært snakk om å jobbe langsiktig og bygge bærekraftige forretninger og stier, må vi sette den tanken litt på hold?
– Den typen prosjekter står nok ikke på hold. Ser ut som flere av de jeg har vært i kontakt med siden mars holder investeringene i gang. Mange av destinasjonene og prosjektene ser ut til å holde på sin framdrift.
Men vi får minne hverandre på å ta hensyn. Det er spesielt tre ting jeg vil fremheve. Det ene er hensyn til egen sikkerhet, å gjøre opplevelsen trygg. Det andre er hensyn til naturens sikkerhet, i form av stivett, vegetasjon og dyreliv. Og det siste er å ta hensyn til lokalbefolkningen og de du møter på tur. Vær på besøk på hyggelig måte, kjøp lokalt og opplev destinasjonen.