Nesbyen har bygget og tilrettelagt stier i årevis. Tråkk n Roll og Opplysningskontoret for terrengsykling har holdt på i fire-fem år og blant annet hjulpet Geilo i gang med sine sykkelprosjekter. Hemsedal åpnet første trinn av en sykkelsatsing til 25 millioner kroner i juni, og Åls masterplan skisserer stibygging og tilrettelegging for over 100 millioner kroner dersom alt blir realisert. Nå vil også Høgevarde i Flå nederst i Hallingdal på banen med egne sykkeltilbud. 

– Vi ønsker å komme vekk fra å være et rent hytteområde til å bli en helårsdestinasjon med et aktivitetstilbud både sommer og vinter. Da er sykkel et viktig satsingsområde Med denne satsingen skal Høgevarde bli et sykkelprodukt som kan konkurrere med de beste nasjonalt og også internasjonalt, sier Harald Haaland, som er ansvarlig for destinasjonsutviklingen til Høgevarde AS. 

Les også:
Hemsedal investerer 25 millioner i sykkelutvikling 
Ål skal utvide sykkeltilbudet - masterplan til 100 millioner kroner

Åpner 2 kilometer sti i sommer
En blå sti på to kilometer, som vil være ferdig bygget denne uka og klar til bruk i løpet av kort tid, er første del av en masterplan som det sveitsiske selskapet Bikeplan utarbeider for Høgevarde. 

I tillegg har Høgevarde engasjert stibyggeren Glen Jacobs fra World Trail Ltd Australia til å designe stiene, og denne uka er han også med på byggearbeidet. Jacobs står bak kjente flere kjente stisykkeldestinasjoner, slik som Blue Derby i Australia, og har blant annet også designet flere av løypene i Enduro World Series. Dette er første gang han er i Norge, og første gang han er involvert i stibygging i Skandinavia, forteller Haaland. 

– En av grunnene til at vi har engasjert internasjonale aktører til både masterplanutvikling og selve byggingen, er at vi ønsker å etablere noe som er annerledes enn det som finnes i Norge fra før, sier Haaland, som er glad for å ha Bikeplan med på utviklingen. 

– Bikeplan er en aktør som normalt jobber med veldig store prosjekter, slik som å planlegge tilrettelegging av helhetlig utbygging for hele dalfører, og har blant annet stått bak prosjekter som Zermatt, sier Haaland, og forklarer at det var flere ting ved Høgevarde som gjorde at Bikeplan likevel er interesserte i et såpass lite prosjekt. 

– Høgevarde er hovedsakelig et u-utviklet område, så her vil Bikeplan få komme inn og planlegge før noe annen infrastruktur er på plass og på den måten få forme prosjektet. 

Les også: Etablerer kompetansebase for terrengsykling

Saken fortsetter under

Kan koste opp til 30 millioner
Prosjektet, som vil strekke seg over fem til ti år, vil koste flere millioner kroner. Bare den første to kilometer lange stien har en prislapp på cirka to millioner kroner, men hvor mye det vil koste totalt har ikke Haaland oversikt over. 

– Siden masterplanen ikke er på plass ennå, er det vanskelig å si. Men Trysil har investert 25 millioner allerede og antyder at de vil doble det de neste årene, så de setter jo en standard for hva en må regne med å legge ned for å etablere en konkurransedyktig og bærekraftig destinasjonssatsing. Om vi ender med å investere 10, 15, 20 eller 30 millioner kroner i dette, er vanskelig å si, sier Haaland. 

Les også: Trysil dobler sykkelsatsingen 

For å sette beløpene i perspektiv, trekker Haaland fram at 25 millioner kroner ikke er mer enn en halv stolheis, og at han tror sykkelsatsingen kan bli vel så viktig som skianlegget for Høgevarde på sikt. 

– Vi ser at vinterproduktet vårt har langt igjen for å kunne konkurrere med de beste nasjonale skisentrene, så vi ser for oss at vi kan bli større i sommersesongen enn på vinteren og investeringene våre bør henge sammen med det. Du kan bygge veldig mye sti for prisen av en stolheis. 

Sikter mot familier
Masterplanen fra Bikeplan vil være klar i løpet av høsten, og ambisjonen er at det hvert år skal komme nye sykkeltilbud. Mesteparten av stiene vil være tilpasset familier og ferske syklister, men det vil også bli noen stier for mer erfarne ryttere. 

– Høgevarde er en familiedestinasjon, så de fleste tilbudene vil være tilpasset den målgruppa, men vi vil blant annet bygge differensierende elementer i løypene, slik at de blir mer interessante for erfarne ryttere. Vi planlegger også en høyfjellsrunde som vil bli spektakulær og spennende for de som har syklet en del, sier Haaland. 

Unikt i Norge
Haaland understreker at Høgevarde blir en del av en storstilt sykkelutbygging i Hallingdal. 

– Ser man Hallingdal under ett med Hemsedal, Geilo, Nesbyen, Ål og nå oss, så har vi ett av Norges mest komplette sykkelprodukt med tilbud til alle typer syklister på alle nivåer. Det er unikt, sier Haaland. 

– Ett av våre store konkurransefortrinn er at vi ligger så nær Oslo. Det er bare 90 minutter til Oslo sentrum, men vi ligger heller ikke langt fra Gøteborg og Larvik med fergehavn for turister fra Danmark. Slik sett er vi ikke bare Oslos nærmeste høyfjell men også Vest-Sveriges og Danmarks. 

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel