Vil bli best i landet

Høgevarde investerer 100 millioner for å matche landets beste sykkeldestinasjoner. Snart skal 100 kilometer med håndbygde stier være klare til bruk - og vi har fått testet tilbudet.

Sist oppdatert: 23. august 2022 kl 13.40
Lesetid: 4 minutter

– Jeg gleder meg sjukt til alt blir ferdig. Potensialet er enormt, sier syklist og programleder Runa Buene i webserien Stipatruljen etter å ha syklet en dag på de håndbyggede stiene på Høgevarde i Hallingdal. 

Da Høgevarde begynte arbeidet med sykkeltilbudet i 2019, hentet de inn ingen ringere enn stibyggerkongen Glen Jacobs fra World Trails. Helt siden 2004 har australieren bygget håndbygde stier av forbilledlig kvalitet med teamet sitt i Wolrd Trails. I dag anses Jacobs som et ikon innen stibygging.

For Høgevarde sin del, er Jacobs innsats nærmest uvurderlig i målet om å kunne matche andre gode tilbud i Hallingdal og resten av landet.

BAKMANN: Sykkelegenden Glen Jacobs har hatt med seg et team på 14 pers fra Wordl Trails for å bygge opp nettverket i Høgevarde. Foto: Mland Pictures
BAKMANN: Sykkelegenden Glen Jacobs har hatt med seg et team på 14 pers fra Wordl Trails for å bygge opp nettverket i Høgevarde. Foto: Mland Pictures

Nå har storsatsingen begynt å ta form, på vei til et nettverk av 100 kilometer med tilrettelagte sykkelstier som Jacobs og teamet vil sørge for. Hele 14 personer har legenden hatt med seg fra World Trail, mens Høgevarde har stilt med ytterligere ti personer.

– Da vi kom hit første gang siden var det i oppdrag om å gjøre Høgevarde til en stor sykkeldestinasjon. Vi visste jo ikke helt hva vi kom til, men vi kunne knapt tro hvor fint det var her, og helt perfekt for terrengsykling, sier Jacobs. 

SATSER: 24 personer har vært i sving for å få på plass nettverket av stier på Høgevarde. Dette er blant de siste, og har fått tilnavnet «Forkbeard». Foto: Mland Pictures
SATSER: 24 personer har vært i sving for å få på plass nettverket av stier på Høgevarde. Dette er blant de siste, og har fått tilnavnet «Forkbeard». Foto: Mland Pictures

– Hva er det som gjør det så bra for for stisykling nettopp her, da? spør Buene. 

– Du trenger verken superbratt eller flatt. Heller noe midt i mellom med rullende terreng. Du vil ha dalsøkk, kuler og steiner. Høgevarde har alt dette. 

Under stibyggingen har eksperten hatt stort fokus på å ivareta de naturlige elementene langs løypa og bruke de for å gi mer flyt til sykkelopplevelsen. Fremfor å sprenge vekk hindre eller legge stien i en omvei, ser Jacobs alltid på muligheten for å legge disse elementene inn som en del av stien. 

– Hvor mange stier blir det når dere er ferdige? 

annonse

– Det blir mange. Målet er jo 100 kilometer med stier. Det er blir stier av alle slag for familie, nybegynner, mellomgod og proff. Noe for alle, sier Jacobs og tilkaller stibyggerne Sean Morri og Jasper Albreach til å vise Runa en av de nye stiene de har laget. 

GUIDA TUR: Stibyggerne Sean Morri og Jasper Albreach viser Runa Buene frem på Høgevarde. Foto: Mland Pictures
GUIDA TUR: Stibyggerne Sean Morri og Jasper Albreach viser Runa Buene frem på Høgevarde. Foto: Mland Pictures

– Denne stien du nå skal få prøve, er en sti som fortsatt ikke har fått navn. Det er 80-90 prosent gravitasjon (altså nedoverbakke), med bittelitt tråkking og en del rullende terreng, forklarer Glen entusiastisk. 

Denne stien er nå åpnet og har fått navnet «Forkbeard».

Ei er det vel heller noen ulempe for satsingen, at Høgevarde plasserer seg som første sykkelstopp i Hallingdal. I underkant av timer fra Oslo ligger Høgevarde, som er oppkalt etter fjellet Høgevarde, I Gulsvik og Flå kommune. 

Se Stipatruljens innslag fra Nesbyen

Lenger oppe i fjellet møter Runa Buene Hans Christian Gulsvik som både er herfra og driver Høgevarde Fjellpark. Han forteller at mye av syklingen også foregår over tregrensen - med det 1459 meter høye fjellet Høgevarde som bakteppe til sykkelopplevelsen. 

I FJELLET: Den familievennlige «Saualstien» ligger over tregrensa gjennom dalføret Saual. Foto: Mland Pictures
I FJELLET: Den familievennlige «Saualstien» ligger over tregrensa gjennom dalføret Saual. Foto: Mland Pictures

– Trenger Hallingdal enda en sykkeldestinasjon? Det er jo mye å velge mellom her, sier Buene. 

– Jeg tenker jo fler jo bedre. Det ser ut som vi klarer å samarbeide bedre på sommerprodukter enn vinterproduktene*, sier driver av Høgevardes sykkelsatsning før han tar med seg Runa ned den familievennlige «Saualstien», som ligger godt over tregrensa gjennom dalføret Saual. 

Programleder og sykkelentusiast Runa Buene og driver av Høgevarde Fjellpark Hans Christian Gulsvik. Foto: Mland Pictures
Programleder og sykkelentusiast Runa Buene og driver av Høgevarde Fjellpark Hans Christian Gulsvik. Foto: Mland Pictures

– Dette er en rolig og fin tur som avslutter med morsomme svinger og noen hopp, for de som vil det, sier Hans Christian.

Hvis det skulle være noe tvil, så er altså Høgevardes sykkeltilbud åpnet, og det er gratis for alle å bruke. Nå er det også vaskemuligheter, samt åpen lavvo servering av mat og drikke i helgene. Dessuten har det kommet en sykkelbutikk, med utleie og sykkelservice.

– Graverne har vært gjennom ca 16 kilometer med sti så langt, og vi forventer å få de gjennom 25-28 kilometer før de drar, opplyser Gulsvik Terrengsykkel i etterkant av besøket.

Han forteller også at det snart er kommer enda en ny sti på Høgevarde.

– Den er foreløpig navnløs og går fra fjellet og helt ned til avkjøring ved rv7. Planen er at denne vil bli ferdigstilt til neste sommerferie. Den vil benytte seg av diverse andre segment også, men blir på ca 12-15 km, sier Gulsvik.

27. - 28 august er det dessuten sykkelfestival på Høgevard, der det tilbys shuttling begge dager.

*I vinter ble nylig heiskortsamarbeidet Vinterland i Hallingdal avviklet, men Hallingdal rides er en indikasjon på at det ruller bedre for sykkelsatsingen.

Publisert 23. august 2022 kl 10.57
Sist oppdatert 23. august 2022 kl 13.40
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen