Kontrakten med det australske selskapet World Trail om utbyggingen av Gulsvikfjellet Stisykkelarena i og rundt Høgevarde Fjellpark ble undertegnet i 2019, og prosjektet til 107 millioner kroner skulle egentlig startet i fjor.
Men koronapandemien gjorde at stibyggerne fra World Trail verken fikk reise ut av Australia eller inn i Norge før i forrige uke. Denne uka ble gravemaskinene endelig fyrt opp, og nå skal det bygges over en mil med sti i Høgevarde i løpet av de neste månedene.
– Vi har jobbet med å få inn de australske stibyggerne nesten helt siden koronaen kom i fjor. Det har vært en lang runde med visum, arbeidstillatelser, unntak for innreiseforbud i Norge og utreiseforbud i Australia, avklaring av karantene og karantenebosted. Men nå har vi åtte karer klare til å ta fatt på jobben fra denne uka, sier prosjektansvarlig Harald Haaland i Gulsvikfjellet stisykkelarena.
Det er det australske selskapet World Trail som er ansvarlig for utbyggingen av det som er ett av Europas mest omfattende stiutviklingsprosjekter.
– Hvorfor kunne dere ikke startet opp i fjor med stibyggere fra Norge?
– Med all respekt for norske stibyggere, så er det vel ingen av dem som har erfaring med så store utbyggingsprosjekter som vårt. Når vi skal investere så mye, må vi være trygge på at de som skal lede utbyggingen er i stand til å håndtere prosjektet på best mulig måte, og derfor ønsket vi å jobbe med noen som vi vet har den erfaringen, sier Haaland.
Han kjenner ikke til noe tilsvarende eller like omfattende stiutviklingsprosjekt i Europa. Til sammenlikning satser Trysil drøyt 50 millioner kroner på sine sykkelprosjekter i Trysil Bike Arena.
Totalt vil det være rundt 15 personer involvert i stibyggingen og utviklingsprosjektet på Høgevarde denne sesongen. Det er to arbeidslag fra Australia og ett fra Norge, samt to-tre personer som har ansvaret for administrasjon, logistikk og koordinering.

Høgevarde stibygging
Unik tilnærming til stibygging
World Trail, som har utviklet masterplanen for stiutbyggingen i Gulsvikfjellet Stisykkelarena, har en lang og imponerende stibygger-CV. Selskapet har blant annet bygget løyper til OL i Sydney i 2000 og rundbane-VM i Cairns i 2017, samt stisykkelanlegget Blue Derby på Tasmania som har vært brukt til Enduro World Series to ganger.
– Begge gangene Enduro Word Series har arrangert konkurranser i Blue Derby, har den runden blitt kåret til Trail of the Year av utøverne, sier Haaland.
– Vi ønsket ikke å bygge enda ett stisykkelanlegg med mer av det som finnes fra før, og som blant annet Trysil har lykkes godt med. Vi valgte å bruke World Trail fordi de har en litt annen tilnærming til stiutvikling og bygger en type stier som ikke finnes i Skandinavia i dag, sier Haaland.
Hans oppfatning er at stiene til World Trail er mer fleksible i forhold til å tilfredsstille stisyklister på flere nivåer enn stiene i andre norske anlegg.
– Mange av de typiske blågraderte flytstiene i norske anlegg er tilpasset syklister på akkurat det ferdighetsnivået. Men det vi opplevde da vi var på befaring i de australske anleggene til World Trail, er at de i mye større grad baker inn elementer som gjør den interessant for et bredere spekter av syklister, sier Haaland, og forklarer:
– Stiene til World Trail har flere sidehits og tekniske utfordringer som man kan prøve seg på i takt med at man utvikler nye ferdigheter, slik at de samme stiene skal egne seg for barn og familier men samtidig også utfordre de mer erfarne syklistene.

Høgevarde stibygging
Ferdigstiller over en mil stier i år
I løpet av inneværende sesong skal det etter planen bygges 10.8 kilometer tilrettelagte løyper, fordelt på tre ulike stier i Høgevarde Fjellpark.
Den ene er en blågradert flytsti, og den andre er en rødgradert sti med en del innebygde hopp og ulike tekniske elementer. Begge stiene vil gå fra toppen av Fjellheisen og blir henholdsvis 2.5 og 2 kilometer lange.
Den tredje stien blir starten på flaggskipløypa i Gulsvikfjellet Stisykkelarena, en sti med hovedsakelig blå gradering på totalt 16-17 kilometer og over 800 meter høydeforskjell.
– Den såkalte Hero-stien vår blir spektakulær og ekstremt variert. Når hele denne stien er ferdig, kan du sykle fra Vardefjell på 1000 meter over havet helt ned til Riksveg 7, og ende turen med å ta deg en dukkert i Krøderen, sier Haaland.
Det som skal bygges i år, er den midtre delen av Hero-stien. Denne seksjonen starter ved Lavvoen i skianlegget og går nedover mot dalbunnen. Der årets prosjekt vil ende, er det mulig å komme til med bil, slik at man kan shuttle tilbake til start.
Europas mest omfattende masterplan
Masterplanen for Gulsvikfjellet Stisykkelarena skisserer totalt rundt 100 kilometer sti tilrettelagt for sykling. Dette fordeler seg på maskin- og håndbygde stier i og rundt Høgevarde Fjellpark i Flå kommune, samt tilrettelegging av flere stier innover Norefjellsplatået mot Sigdal og Krødsherad kommuner.
– Hvor lang tid vil det ta å ferdigstille hele masterplanen?
– Det vil avhenge av finansiering, og at vi får de nødvendige tillatelser til å bygge ut i områder utenfor Høgevarde Fjellpark. Slik det er nå, er rundt 80 prosent av tiltakene i masterplanen innafor det grunneierne i Høgevarde AS kontrollerer. Holder vi framdriften vi har lagt opp til, vil det ta mellom fem og åtte år.
Finansieres bit for bit
Første fase av stiutbyggingen på til sammen 107 millioner kroner er nå fullfinansiert. Denne fasen har et budsjett på 19 millioner kroner, og skal altså i all hovedsak ferdigstilles i løpet av inneværende sesong.
De resterende 80-90 millionene som kreves for å realisere hele masterplanen, er noe utbyggeren jobber med å få på plass etter hvert som faser og delprosjekter ferdigstilles.