Planen var at flere kilometer med nybygde stier skulle stå ferdig i 2023 - slik blir det ikke.
– Vi har jo litt vondt i magen for at vi har gått ut og slått oss på brystet og sagt 22 km ny sti i år, og så ender det med verste fall med bare 3-4 kilometer. Samtidig er det jo fortsatt litt early days for oss som byggemannskap, og vi skal lære oss hvor lang tid ting faktisk tar.
Haaland forklarer at det er flere årsaker til forsinkelsene.
RESPEKTÉR DISSE: Ser man slike skilt, er det god grunn til å lystre. Sykling på uferdige stier forsinker arbeidet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
STORE FORHOLD: Ambisjonene på Høgevarde er store - flere titalls kilometer med sti skal bygges, selv om arbeidet er forsinket. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Én ting er finansiering, som i Høgevarde sitt tilfelle er direkte koblet til et salg av hyttetomter, i et hyttemarked som er kraftig nedkjølt som følge av økte renter og kostnader.
En annen er utfordringer i terrenget, og en omreguleringsprosess for å få flyttet en sti.
Men så har også været skapt store utfordringer.
– Vi kjørte skiheiser her til 17. mai i år. Da sto vi her og beit negler og ventet på at World Trail (selskapet som har tegnet masterplaner for stinettverket på Høgevarde, journ.anm) skulle komme 14 dager senere.
– Men vi tok sjansen å fly de inn i slutten av mai, i henhold til planen, og da hadde det vært en varm periode, så da kom vi i gang. Men våre egne stibyggere skulle jo ha begynt tilbake i april. De begynte jo rundt 1. juni, så vi mistet i hvert fall halvannen måned med bygging på starten av sesongen. Og så har jo juli vært pissbløyte her oppe, så det har vært krevende arbeidsforhold. August har jo ikke begynt noe bedre med «Hans» og alt som har foregått her. Så omstendighetene rundt her har vært krevende, ingen diskusjon om det, sier Haaland.
Forsinket signatursti på Høgevarde
Den nye stien Blueberry Jam skal etter planen bli det store trekkplasteret.
Når den står ferdig, vil man med tilhørende stier kunne sykle til sammen cirka 17 kilometer og nesten tusen høydemeter fra toppen av anlegget på Høgevarde og helt ned til Gulsvik. Med andre ord en sti av samme kaliber som Hallingspranget i Nesbyen.
Om alt hadde gått som det skulle, ville stien stått ferdig sommeren 2023.
Slik blir det ikke, og nå tyder det på at stien i sin helhet åpner først neste år.
SER FRAM MOT 24: Harald Haaland håper 2024-sesongen byr på færre komplikasjoner for stibyggingen enn 2023. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Høgevarde hadde også planer om å åpne stiene Lynx, Dagger Line, Bear Claw og Summit Surge oppe ved Fjellparken på Høgevarde.
Men også disse må vente - og blir antakelig ikke åpnet før i løpet av 2024 en gang.
Nå jobber stibyggerne på spreng for at det skal være mulig å få syklet noe nytt på Høgevarde i år.
Det blir jobbet for å få ferdig øvre del av stien Blueberry Jam i høst, men Haaland og stibyggerne kan ikke gi en forpliktende dato.
– Det arbeides knallhardt for at det skal bli mulig å i alle fall kunne tilby en sneak preview helt mot slutten av byggesesongen, sier Haaland.
Allerede abonnent? Logg inn her
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
✓Digital tilgang til 6 nettsider
✗Papirutgaver av Fri Flyt
✗Lavest månedspris
3 måneder
✓Digital tilgang til 6 nettsider
✓Papirutgaver av Fri Flyt
✗Lavest månedspris
12 måneder
✓Digital tilgang til 6 nettsider
✓Papirutgaver av Fri Flyt
✓Lavest månedspris
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.