Det er grussykler også kalt gravelbikes eller gravelsykler fra kjedene Sport1, XXL og Gresvig/Intersport som møtes i testen som står på trykk i siste utgave av Terrengsykkel for 2018 og som er republisert på Landevei.no nå.

Kjedene stiller henholdsvis med sykler av merkene Gekko, White og Diamant. Felles for alle syklene er raus dekk-klaring, skivebremser, fine aluminiumsrammer og bukkestyre.

Likevel viser det seg at de tre norske kjedene har gjort vidt forskjellige prioriteringer og vurderinger på veien til det de selv oppfatter som den optimale allsidige bukkestyresykkelen for dem med et middels stramt budsjett.

 

Les hele testen av rimelige grus- og pendlesykler her:

 

Både Diamant og White har prioritert hydrauliske skivebremser og karbongaffel. Gekko har valgt å spare noen kroner ved å bruke mekaniske skivebremser og har heller prioritert en robust alu-gaffel med ekstra utstyrsfester.

Diamant har valgt å gå for moderne gjennomgående akslinger både foran og bak. White kommer med gjennomgående aksling foran, men gammeldags 9mm stikkakse bak. Gekko har gammeldags stikkakse både foran og bak. Sport1 har tenkt at dette gjør det enklere å finne rimelige slitehjul til vinterbruk, men Terrengsykkel og Landevei er av den oppfatning at landeveishjul til skivebremser uansett er såpass nytt at et fåtall har gamle hjul liggende og at utvalget rimelige hjul med mulighet for gjennomgående akslinger allerede er vel så stort som utvalget hjul med 9mm. Gjennomgående akslinger er uansett med på å gjøre sykkelen mer fremtidsrettet. Det vil være lettere å få tak i erstattningshjul med gjennomgående akslinger enn hjul til 9mm i fremtiden.

Valget av mekaniske skivebremser sikrer en nett og elegant bremse- og girhendel på Gekko-sykkelen, men Terrengsykkels test påpeker at mekaniske skivebremser gir vesentlig mindre bremsekraft spesielt i vått vær og på krevende føre.

 

Terrengsykkel har tidligere testet dyrere grussykler fra internasjonale merker. Les den testen her:

 

XXL og White har utstyrt grussykkelen GX LTD Apex med SRAMs flotte 1x11-gruppe Apex. Denne gir overraskende lettere klatre-utveksling enn 2x11-oppsettet på både Diamant- og Gekkosykkelen. Med 1x11 får du lettere klatregir, men også litt mindre toppgir for de raskeste flatene. Terrengsykkels testere opplevde klatregiret på både Diamant og Gekko som litt stort i de bratteste grusbakkene. Spesielt gjør dette seg gjeldende på turer der du ønsker å holde pulsen og intensiteten nede også i bakkene. Ønsker du å bruke sykkelen som en ren landeveissykkel på treningsturer med andre, eller på klubbtreninger vil du sette pris på utvekslingen du får med 2x11-oppsettet på Diamant AR og Gekko FRM GRV.

 

Landevei har testet tre eksklusive landeveissykler som også takler grus. Les den testen her:

 

Terrengsykkels test avdekker flere detaljer du som forbruker bør være obs på. White-sykkelen er satt opp med styret montert i en veldig ubehagelig vinkel. Testerne så seg nødt til å vikle av styreteipen for å flytte hendlene opp på styret og vri dette ned for å få en komfortabel stilling på styret. Testen avdekker også at Gekko og Sport1 har blingsa med geometritallene og levert en feilprodusert ramme ut i butikkene. Testsykkelen i størrelse 54 viser seg å være kortere og brattere enn det Sport1 egentlig hadde tenkt, noe som fører til stort tåoverlapp og nervøse egenskaper. Etter at Terrengsykkel opplyste Sport1 om de unormale geometritallene har kjeden valgt å tilby de som har kjøpt akkurat denne sykkelen i den feilproduserte 54-størrelsen en erstatning.

 

Les hele testen på Landevei.no, som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får du digital tilgang på alle plussartikler fra Landevei.no, Terrengsykkel.no, FriFlyt.no, utemagasinet.no og norskklatring.no.