HODET PÅ LANDEVEIEN, HJERTET FOR TERRENGET: Tobias Halland Johannessen følger fortsatt mye med, og synes det er på tide at terrengsykling får den oppmerksomheten det fortjener. Her er han avbildet under Superpokal Voldsløkka med Mats Tubaas Glende og Sondre Rokke. Foto: Snorre Veggan
Lesetid: 8 minutter
I dag er det mange som kjenner til Halland Johannessen-navnet fra Uno-X og landeveien. I et litt større perspektiv er ingen tvil om at de to tvillingene fra Drøbak har sine røtter dypt stukket ned i terrenget.
– Det var terrengsykling som gjaldt fra 2014-sesongen og utover. Vi var all in på norgescupen i terreng i løpet av de 6-7 åra som fulgte. Det var egentlig terreng helt fram til 2020-sesongen. Da fikk jeg kyssesyken, så jeg var mye ute det året.
– Men vi satset hardt på terrenget fram til det. Det var nesten ikke noe landevei i det hele tatt, sier Tobias Halland Johannessen til Terrengsykkel.
Hans «vi» inkluderer også broren, Anders. I dag er duoen fast inventar for Uno-X Mobility. Tobias har vært den mest framgangsrike av de to, og i fjor sommer leverte han kunststykket ved å være første rytter som passerte Col du Tourmalet på dag 6 av Tour de France.
Den dagen ble han tredjemann på etappen, kun slått av Tadej Pogačar og Jonas Vingegaard.
Kortversjon:
Norsk terrengsykling opplever sportslig suksess, men økonomiske utfordringer skaper usikkerhet for landslaget og satsingen.
En privat sponsor reddet nylig deler av satsingen, men mange utøvere må fortsatt betale reise og opphold selv.
Landslagssjefen advarer om at uten bedre økonomisk støtte kan Norge risikere å miste talentfulle syklister.
Tobias Halland Johannessen uttrykker bekymring for økonomien i norsk terrengsykling og mener sporten trenger robuste sponsorer for å støtte unge talenter. Selv startet han proffkarieren på landeveien i terrenget.
Kortversjonen av saken er laget med hjelp av AI og kontrollsjekket av Terrengsykkels journalist
Vis mer
Mye er bra – noe er dårlig
På tross av at de tok steget over til Dare Bikes Development Team alt i 2019, var 2021-sesongen den første fullverdige sesongen på landeveien.
Tobias har ikke kuttet alle bånd til terrengsykling siden. Både i 2021 og 2022 deltok han under NM, og han har naturligvis også vært fast inventar i CX-rittet Superpokal på Voldsløkka, der han i fjor slo Mats Tubaas Glende i en svært tøff duell.
Landslagssjef Eddy Knudsen Storsæter står overfor sitt tøffeste år – med knappe midler og OL i sikte, er situasjonen alvorlig.
Han følger også mye med på den aktive delen av sporten i dag, og synes det er skikkelig trist at landslagssjef Eddy Knudsen Storsæter sliter med å holde prosjektet flytende i en økonomisk svært krevende periode.
– Det som er ekstra kjedelig nå, er at det finnes motsetninger i dagens situasjon. Jeg følger med på terrengsykling fortsatt, og tror ikke det har vært morsommere å se på noen gang tidligere. Det gjelder kanskje spesielt i U23-klassen, men du har også utøvere på toppen i kraft av Knut (Røhme) og Mats (Tubaas Glende) og den gjengen, som presterer veldig bra.
– Samtidig virker det som om dette er den tyngste perioden rent økonomisk for forbundets del. Som terrengsyklist er man jo faktisk veldig avhengig av landslaget, og det gjelder spesielt for oss som kommer fra Norge. Det er ikke som i Sveits, der det står 4-5 profflag klare som det er naturlig å gå videre til med en gang. Mitt inntrykk er at sporten i Norge akkurat er litt for liten til at det drar inn skikkelig med sponsorkroner, sier Halland Johannessen.
På noen områder går norsk terrengsykling så det suser. Den økonomiske situasjonen skaper likevel en usikkerhet landslagssjefen sliter med å akseptere.
Eddy Storsæter Knudsen fortalte at frykten er å miste noen av de talentfulle U23-rytterne som er på vei oppover i systemet i dag, og brukte Tobias som eksempel på en rytter som i hvert fall ble litt beskyttet av systemet for 6-7 år tilbake.
Den nåværende Uno-X-rytteren deler den samme bekymringen, men er samtidig klar på at forbundsøkonomien ikke løser alle problemene.
– Landslagssjefen sier han er redd for å miste talenter på grunn av økonomisk usikre tider, og bruker deg som et eksempel. Hva tenker du om at dagens lovende U23-landslag må leve med slike rammevilkår?
– Det er jo synd at det blir sånn. Fremdeles er det slik at du må komme fra en familie med litt ressurser for å få en satsing i terrenget til å gå rundt. Det er nok flere som opplever at de ikke har en vei videre inn i U23-klassen, og også enda senere enn det. Kanskje har man nettopp flyttet ut hjemmefra og opplever at mat og alt annet koster penger. Etter hvert blir man veldig avhengig av å få en lønn. Du må omtrent være topp 10 i terrengsykling for å leve av det, så da blir det sånn at man etter hvert må se seg om etter andre ting.
– Hvordan var det da du selv var aktiv terrengsyklist, var det vanskelig også for dere å ting til å gå rundt rent økonomisk?
- Vi følte også på det, husker jeg. Det blir sånn at man teller litt på knappene. Vi kjørte inn noen gode resultater her og der, men vi jobbet som gartnere i familiebedriften ved siden av så vi kunne ha råd til å satse. Det er et litt tøft liv når du kommer hjem fra jobb i 15-tida, og det står langtur eller intervall på planen og man i utgangspunktet er litt sliten. Vi var heldige og ble plukket opp av Uno-X. Det reddet karrieren vår. Det er tøft å drive med terrengsykling i Norge, i hvert fall om du ikke kommer deg ut. Du får ikke noe lønn av forbundet, så du må ordne deg selv, selv om det sportslige opplegget er bra. Det beste hadde vært å få til et robust, norsk lag som kan betale ut lønninger. Det vil være en drømmesituasjon og det vil bidra til å løfte sporten. Men det ligger nok noen år fram i tid, mener han.
Viktig utviklingsarena
Som et produkt fra terrengsyklingen selv, er Halland Johannessen et godt eksempel på hvor viktig grenen han selv forlot er som rekrutteringsarena for norsk sykkelsport.
– Både for landeveien og hvis du ender opp med å gå hele veien innenfor terrengsykling selv, så er det en veldig viktig utviklingsarena. I dag ser det litt tynt ut i de yngre klassene på landeveien, mens det er sinnssykt mye folk i de yngste klassene i terrenget. Så veldig mye av framtida til sykkelsporten ligger der, uavhengig om det dreier seg om landevei eller terreng.
– Hvordan skaper man da mer blest rundt terrengsykling?
– Landevei er nok fremdeles litt mer kommersielt. Du må være veldig interessert i terrengsykling for å få med deg det som skjer der. Jeg synes egentlig terrengsykling er en sinnssykt kul TV-idrett. Vi mangler kanskje den store profilen som virkelig leverer i øyeblikket, men det skal være mulig å bygge opp produktet terrengsykling nå, mener han.
Peter Sagan, Tom Pidcock, Mathieu van der Poel, Pauline Ferrand-Prévot, Victor Koretzky og Albert Withen Philipsen. Lista over ryttere som har tatt steget fra terreng til landevei er lang, og vil bare vedvare.
– Det er en ekstremt god arena å utvikle deg som syklist på. Jeg er i hvert fall glad for at jeg har den bakgrunnen jeg har. Er du god i terrengsykling er det fullt overførbart videre til landeveien. Det har vi sett mange gode eksempler på, både fra terrenget og cyclocross. Det gjør også at du blir god og mer attraktiv i sykkelsporten, hvis du er en god terrengsyklist, påpeker Halland Johannessen.
Hvor lenge kan man leve på «muttern og fattern»?
Generelle nedgangstider i samfunnet, kombinert med høy prisvekst og svak kronekurs, gjør at det langt ifra bare er innenfor terrengsykling forbundet opplever et vanskelig sponsormarked.
Akkurat der han er nå, er ikke det noe Tobias Halland Johannessen trenger å tenke altfor mye på.
– Vi er så heldige at på Uno-X at vi har en robust sponsor med langtidsperspektiv på satsinga si. Det er en sinnssyk luksus for oss. Jeg kjenner Eddy godt og skjønner at det er frustrerende for ham å holde på med dette ved siden av. Samtidig vet jeg at han gjør alt han kan for å sikre folk et så godt sportslig tilbud som mulig.
– Har du en oppfordring å komme med til sponsorer der ute som nå sitter på gjerdet og vurderer om de skal hoppe inn i terrengsyklinga?
– Jeg tror nok det finnes mange muligheter der ute. Det er mange som har terrengsykling som hobby innenfor forskjellige bedrifter. Det går an å bli med utøvere ut i skogen for å sykle med dem, eller kanskje kan man ta turen ned til Nove Mesto og få noe igjen for investeringen sånn sett. Det er en sinnssykt kul ramme rundt verdenscupen der nede, og det tror jeg mange hadde satt pris på å oppleve. Det gjelder nok å treffe på noen som deler litt av den samme interessen og engasjementet, sier han.
– Det var et godt innsalg, har du markedsutdanning du?
– Nei, jeg har ikke det, men jeg har jo skjønt såpass at man som sponsor ønsker å få noe tilbake fra utøverne og miljøet for pengene de investering. Jeg mener i hvert fall at terrengsykling hadde fortjent en skikkelig sponsor og en robust satsing rundt utøverne. Nå har du Emil (Hasund Eid), Knut (Røhme), Petter (Fagerhaug) og Mats (Tubaas Glende), så det begynner å bli et ordentlig nivå. Knut klarte å komme seg ut som proff og lever av å sykle i terrenget i dag. Det er enda høyere nivå enn tidligere og enda større bredde. Samtidig må jeg si at jeg har forståelse for dem som befinner seg innenfor U23-segmentet og som teller på knappene. Det er tøft å satse på terrengsykkel i Norge, og det begrenser seg litt hvor lenge man synes man kan leve på «muttern og fattern», avslutter Halland Johannessen.
Knut Røhme fikk svarene han håpet på, og innkasserte viktige UCI-poeng underveis.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.