SUPERLETT: Pivot har siktet på lav totalvekt med sin nye elektriske stisykkel, Shuttle SL. Foto: Pivot.
Lesetid: 3 minutter
Stadig flere av elsykkel-produsentene fokuserer nå på å lage elektriske stisykler med såkalte lettvektsmotorer og lav totalvekt.
Amerikanske Pivot var tidlig ute med å lage lette elsykler. Med vekt ned mot 20-tallet var Pivot Shuttle imponerende lett da den i sin tid ble lansert. Men den gang var det snakk om en sykkel med fullkraftmotor og mye vandring, laget for skikkelig grov stisykling.
Med nye Shuttle SL har Pivot virkelig lagt seg i selen for å tyne vekten enda mer, og har for alvor meldt seg på i konkurransen. Den letteste utgaven av sykkelen er oppgitt å veie ned mot 16,5 kilo, noe som er uhørt lett for en sykkel med batterikapasitet på oppgitt 430Wh og som er myntet på allsidig stisykling.
Lett og kraftig motor
Shuttle SL er bygget rundt en Fazua Ride 60-motor. Den har som navnet avslører opp mot 60 newtonmeter dreiemoment, og sykkelen kommer med et integrert batteri på hele 430 watt-timer. Det er vesentlig mer enn eksisterende lettvektsmodeller på markedet, som for eksempel Specialized Turbo Levo SL, Trek Fuel EX E og Forestal Cyon.
Det gjenstår å se hva som gjelder ved faktisk bruk, men på papiret vil dette bety en imponerende rekkevidde for en elsykkel med så lav vekt. Fazua har levert lettvektsmotorer tidligere også, blant annet på Trek E-Caliber som vi har testet.
LETT MOTOR: Fazua Ride 60-motoren bidrar til lav vekt, og er pent integrert i ramma.Foto: Pivot.
Motoren skal også være laget slik at den frikobler helt når den ikke er aktiv, for å ha minimalt med motstand i tråkket. Selve motoren er oppgitt å veie 1,9 kilo og batteriet er oppgitt å veie 2,2 kilo.
Utstyrt for sti
Sykkelen har klare visuelle likhetstrekk med- og er myntet på samme bruk som den allsidige stisykkelen 429 Trail, som vi også har testet.
Rammen er bygget rundt 29-tommer hjul, og benytter seg av det kjente det kjente DW-link-opphenget, og har 132 millimeter vandring bak. Sykkelen er utstyr med 150 millimeter vandring foran, med unntak av World Cup-modellen som har 140 millimeter vandring foran og er tynet enda mer på vekt.
Sammenlignet med Trail 429 har Shuttle SL fått litt slakere styrevinkel (65 grader), og den har kjedestag som er forskjellige fra størrelse til størrelse. Sykkelen kommer også med den samme flip-chipen i demperopphenget som Trail 429, som gjør at du kan justere demperopphenget i to posisjoner.
JUSTERBAR: Geometrien på Pivot Shuttle SL kan endres ved å flytte på en metallbit i demperopphenget.
World Cup-modellen er som nevnt tynet mest på vekt, og kommer med Fox 34-gaffel og en lett DPS-bakdemper, mens de øvrige modellene kommer med den litt mer solide Fox 36-gaffelen og Float X-bakdemper.
Sykkelen kommer i en Ride XT/SLX, Pro XO1, Team XTR, og World Cup-modell.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.