I Mysen kalte de skinnies og trebroer for «north‑shores». Først da han som 16‑åring sto på North Shore i Vancouver, skjønte han at navnet ikke var en sjanger – det var adressen.
– Jeg vokste jo opp med å se på «Roam» og «New World Disorder». Så det første jeg så av sykling, var sånne trebroer og skogen der nede. Det har vært limt inn i hjernen min siden jeg var liten, forteller Brage Vestavik til Terrengsykkel.
Med Ozzy på full guffe kløyver de seder og binder slabs til beintøff linjer gjennom BC-backcountry.
og Brage runder av med en «ender» som tar lilly-padding til et helt nytt nivå.
– Det var veldig tidsriktig å bruke Black Sabbath da?
– Ja, helt klart. Det føles litt sånn klisjé kanskje, men jeg har alltid elska Black Sabbath og Ozzy. Jeg har jo vokst opp med de. Under the Sun har alltid vært favorittsangen min, så jeg har alltid hatt lyst til å bruke den.
– Det var jævlig kult å hedre han, for han har inspirert meg så mye gjennom all syklingen min.
I KJENT STIL: Brage Vestavik stuper utfor et stupbratt og mosegrodd sva. Foto: Ale Di Lullo
Mye større
I årevis har Vestavik drømt om å bygge i den legendariske kanadiske skogen. Som liten klipte han ut pappbiter og prøvde å lage North Shore-konstruksjoner hjemme i Mysen.
– Jeg prøvde å replikere det litt i skogen i Mysen og i Norge, men det kommer liksom til et punkt der man jobber mot terrenget, forklarer han.
Forskjellen på å bygge i Canada versus Norge er enorm, ifølge Vestavik.
Få syklister snakker om treverk med samme glød som om geometri og dekktrykk. Brage gjør det:
– Alt er mye større og litt mer tilgjengelig. Det er lettere å bygge her, sånn som med de sedertrærne. Du kan bare splitte plankene. Du trenger ikke å stå og sage med motorsag i timevis!
(artikkelen fortsetter under videoen)
2 måneder i villmarka
Bak de 7 minuttene på skjerm ligger en produksjon som handlet vel så mye om logistikk som om guts. Camp i skogen, lange bæreøkter, ustabilt vær – og en kjerne på om lag ti personer som kom og gikk.
– Det er helt sjukt mye planlegging. Vi var ute i ni dager bare på den siste spoten, men totalt tok det over to måneder. Du må campe, fikse mat og telt til, og treffe med været. Det ser ut som bare hardt arbeid, men det er minst like mye tenking og planlegging.
Byggingen skjedde langt ute i dalene der det har vært en gammel skogbrann – døde trær som allerede lå nede. Noen av plankene fjernes i etterkant, så ikke nysgjerrige finner linjen og setter utfor på egen hånd.
– Du er langt ute i ødemarken. Det føles så jævlig kult. Det føles som det skjer noe magisk.
– Du er langt ute i ødemarken. Det føles så jævlig kult. Det føles som det skjer noe magisk.
Den siste og mest spektakulære linja i filmen kom etter en runde speiding sammen med selveste Steve Vanderhoek. Han ville se hva Brage «så».
– Jeg spotta den linja med en gang og han skjønte det ikke helt, men etter en uke med bygging, så begynte han å se det. Det var veldig kult.
Før Trolldom hadde Brage aldri kløyvd seder eller borret i fjell. I BC lærte han begge deler.
– På den siste linja henger mange av bruene ut fra fjellet. Vi borra hull, festa jernstag og la stokkene på. Da kan du egentlig bygge hvor som helst.
Han er en av freeridesyklingens aller største stjerner og pusher grensene til det ekstreme i sin nye film. Men det i seg selv er ikke drivkraften bak Brage Vestaviks prosjekter.
Ny teknikk og nye utfordringer
Å sykle på de glatte steinplatene krevde en helt ny tilnærming for Vestavik.
– Du har ganske mye mer grep enn du tror, men det er fortsatt glatt. Du ser jo på mye av den syklinga her at jeg kjemper bare for å få ned farta, forklarer han.
For første gang på mange år måtte han justere ned oppsettet på sykkelen.
– Jeg sykla faktisk litt mykere setup. Det har jeg ikke gjort på mange år. Mindre luft i dekka og litt mykere setup for å få mer grep. Det freaka meg litt ut, faktisk. Hele livet har jeg strammet opp sykkelen mer og mer, nå gikk jeg ned igjen.
Foto: Margus Riga
Flyttet til Canada
Brage har valgt å legge hverdagen på andre siden av Atlanteren. Sammen med Blur-makker Herman Bøgeberg har han gjort Pemberton, hvor Vestaviks kjæreste også bor, til hjemmebane med kort vei til de store BC-skogene og kortere reisevei til nye prosjekter.
– Jeg har flytta til Canada nå, og Herman har også gjort det. Så vi satt opp et redigeringssetup her i Pemberton. Vi har lagd et kontor her med to stoler og en TV-skjerm, så vi satt og klippa det den siste måneden her, forteller han.
Foto: Ale Di Lullo
Planen er å pendle etter prosjektene og sesongene med familie, venner og miljø på begge sider av Atlanteren.
– Jeg kommer alltid til å ha et hjem i Norge òg, så det blir jo litt frem og tilbake, men jeg bor i Pemberton nå ja.
Midt i sponsorskifte
Samtidig som Vestavik etablerer seg i Canada, pågår det store endringer på sponsorsiden. Etter mange år på GT får han nå ny sykkelsponsor.
– Jeg kan ikke si så mye, annet enn at jeg er veldig stoka på de årene jeg var på GT. Jeg skulle selvfølgelig ønske at det fortsatte, for jeg digger jo GT og viben. Men det åpner opp for nye muligheter.
Vår fotojournalist Sigurd har en sterk lidenskap for alt som involverer fart og visuelle uttrykk. Han er en ivrig frikjører og terrengsyklist, og setter alltid pris på en stor backflip – både foran og bak kameraet. Har du en idé eller et tips til en sak du tror Sigurd vil være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.