Lapierre har vært pionerer på el-terrengsykkel-fronten. Satsingen på grove stisykler med el-motor har vært ledet av utfor- og enduro-legenden Nicolas Vouilloz. Vi tester Lapierre E-Zesty AM.
MELLOM TO STOLER: Lapierre-sykkelen med lettvektsmotor fra Fazua er en mellomting mellom standard-sykkel og elsykkel. Den føles mest som en god, men tung stisykkel, med litt hjelp i seige klatringer.
Det viste seg raskt i testingen at konseptet bak Lapierre E-Zesty AM er et ganske annet enn de andre i testen.
Lapierre E-Zesty AM 9.0 kommer utstyrt med en liten og litt lettere motor fra Fazua. Denne yter vesentlig mindre kraft enn de andre motorene i testen.
Fazua oppgir maks-kraften til å være på 400 watt. Momentet er oppgitt til 55 nM. De andre syklene ligger mellom 70 og 95 nM på maksstyrken. Forskjellen føles større i praksis.
Lapierre kaller E-Zesty AM en hybrid-elsykkel. Ideen er at motoren og batteriet ikke skal legge på så mye vekt, slik at sykkelen føles mer normal i bruk. Motoren og batteriet kan i tillegg tas av sykkelen, slik at du kan sykle uten. Det sparer du 3,3 kilo på.
I praksis er det stor forskjell på hvor mye kraft Fazua-motoren gir enn de kraftige motorene fra Bosch, Shimano og Brose/Specialized. Vi innser at vi må legge om kjørestilen når vi sykler på Lapierre E-Zesty AM. Det er mer som å sykle på en vanlig stisykkel, og dra nytte av litt hjelp når behovet melder seg. For å henge på de andre testsyklene ble vi syklende kontinuerlig i høyeste motornivå, men selv her er det vesentlig mindre hjelp å få. Spesielt i akselerasjonsfasen er Fazua-motoren beskjeden.
Den gir også mindre hjelp på toppnivå enn de andre motorenes andre-tredje-nivå. Den begynner først å ta tak når du selv legger ned mye kraft i pedalene. At den ikke yter noe motstand over fartsperra på 25 km/t spiller veldig liten rolle i terrenget. Det er heller ingen av de andre motorene som i siste versjon gir stor motstand når motoren kutter.
Lapierre E-Zesty AM kommer utstyrt med hensiktsmessige deler og kvalitetsdempere fra Fox. Karbonramma bidrar til å holde vekten noe lavere. Likevel stusser vi litt på at ikke Lapierre E-Zesty AM er enda lettere. Den har kun 250 Wh batteri og lettere motor enn de andre syklene, men veier likevel mindre enn en kilo mindre enn den full-motoriserte Canyon-sykkelen.
Tar vi av motoren og batteriet står vi igjen med en 16,5 kilo tung stisykkel. Dette er to kilo mer enn vi forventer av vanlige stisykler i denne klassen.
I utforkjøringer der motorkraften har vesentlig mindre å si kommer Lapierre E-Zesty AM bedre til sin rett. Den er lettere å håndtere og flikke rundt på stien enn de tyngre syklene og den føles helt klart mer som en god stisykkel uten motor kan føles. Demperne og geometrien gjør sykkelen både trygg og kapabel i grovt terreng nedover.
Hopp og retningsskifter er hakket mer inspirerende på den relativt sett lette Lapierre-sykkelen.
Det er litt vanskelig å vite hvem Lapierre E-Zesty skal være for. Den blir raskt frakjørt av alle de andre elsyklene i testen. Samtidig er den nærmere fem kilo tyngre enn umotoriserte stisykler i samme prisklasse. Sykkelen fremstår mest som en elsykkel for deg som trenger litt hjelp til å henge på kompisene som sykler umotorisert, men er i bedre form.
Eller for deg som egentlig ikke har lyst på, eller samvittighet til, å sykle elsykkel i terrenget. Vi føler Lapierre E-Zesty AM faller mellom to stoler og mener at du heller bør vurdere Lapierres elsykler i Overvolt-serien. Disse har kraftig Bosch-motor.
Alternativet er selvsagt å droppe motoren helt og gå for en lettere og rimeligere manuell stisykkel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.