LETTSYKLET: Cannondales nye Moterra er kvikk i vendingene og rask i akselerasjonen. Den har vandringsreserver til de groveste røysene, men er lettsyklet nok til kupert markasykling.
Cannondale Moterra 2 kommer utstyrt med en kraftig Bosch Performance CX-motor av siste årgang.
Denne er nesten usynlig integrert i den kraftige karbonramma. Det ekstra store batteriet ligger inne i underrøret, men dette kan lett tas ut, hvis du foretrekker å lade dette separat fra elsykkelen.
Den kompakte Cannondale Moterra 2 kommer med en utstyrspakke tilpasset røff stisykling og høy fart i utforkjøringene. RockShox Lyric-gaffelen er solid og byr på myk og kontrollert vandring. Med 160 mm vandring både foran og bak er det lite som stopper deg når du får Cannondale Moterra 2 opp i fart. Sykkelen er også blant testens aller mest villige og livlige når det kommer til lek og moro på stien.
Den superkraftige Bosch-motoren har store kraftreserver og byr nesten på i overkant hissig akselerasjon når vi tråkker til på pedalene.
Du kan med god samvittighet sykle mye av turen på Tour-nivå, som er Bosch-motorens tredje sterkeste. Emtb-nivået gir ekstra kraft ved behov. Egne sensorer i motoren tilpasser kraften etter terrenget og etter hvor mye innsats du legger i pedalene. I eMtb/eMTB-modus kan Bosch-motoren gi fra 140-340 prosent tråkkehjelp.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon front, Smartform C1 alu bakramme
Bakdemper: RockShox Deluxe Select RT
Gaffel: RockShox Lyrik Select Charger RC
Motor: Bosch Performance Line CX
Batteri: Bosch PowerTube, 625Wh
Styre/stem: Cannondale 3 6061 Alu 780mm / Cannondale 3
Dempingen på Cannondale Moterra 2 matcher sykkelens geometri og lekenhet. Den føles myk og aktiv og sluker unna grove røtter og steiner med stor appetitt. Cannondale Moterra 2 føles kvikkere og mer letthåndterlig i slakt terreng enn vandringsmengden tilsier.
Cannondale Moterra 2 er spesielt lettsyklet og lettstyrt og er blant testes aller beste i trangt, teknisk terreng.
SUPERKRAFTIG: Bremsene fra Magura har ekstra store og kraftige bremseskiver.
Vi opplever likevel at Bosch-motoren, spesielt i eMtb-nivå er i overkant hissig på grøten. Den gir oss gjerne et spark bak når vi kommer over kanter eller tråkker ut et dropp. Dette kan føles litt ubehagelig. I spesielt bratte klatringer setter vi pris på den hissige kraften motoren byr på. Vi måker opp det som er av svaberg og steinrøyser på testrunden uten å anstrenge oss.
Vi kan fint sitte på setet i et litt tungt gir å tråkke oss opp realt bratte kneiker uten at motoren nøler det grann.
I utforkjøringene er Cannondale Moterra 2 testens kanskje aller mest spretne og viltre. Den er lett å løfte i front. Kvikke retningsskifter går unna lynraskt med lite innsats på styret. De ekstremt kraftige Magura-bremsene skuffet oss litt. Forbremsen ble raskt veldig slapp i testperioden.
Kanskje fikk vi et mandagseksemplar, men de spesielt store skivene og kraftige kaliperne leverer ikke så mye kraft som utseendet tilsier.
ENKELT: Styreframspringet på Cannondale Moterra oser hverken av robusthet eller raffinement.
Vi synes også at Cannondale skylder oss litt flottere finish på stem, styre og senkepinne-bryter i denne prisklassen. Den spisse senkepinnebryteren i plast er stusselig.
Cannondale Moterra 2 har masse vandring, store hjul og lekne egenskaper. Den råsterke motoren gjør at du raskt skyter fart i all slags terreng. Demperenhetene og det aktive bakhjulsopphenget sikrer at du kan holde høy fart i skikkelig grove utforkjøringer.
Cannondale Moterra 2 er en av våre favoritter til allsidig sykling i både bratt og lettkupert stiterreng.
Allerede abonnent?
OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
79 kr/md i 12 md*
139 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.