Specialized har dratt alle spakene oppover på denne sykkelen.
Den byr på mer motorkraft enn de andre. Brose-motoren gir hele 95 Nm dreiemoment, 20-25 mer enn Bosch og Shimano-motorene.
Her finner du flere tester av sykler fra Specialized!
Kenevo har hele 180 mm dempervandring foran og bak, og den kommer med et gigantisk 700 Wh batteri som sikrer at du kan samle flere høydemeter uten å gå tom for strøm. Til tross for dette er ikke elsykkelen den tyngste i testen.
Kenevo har en kraftig alu-ramme med Specialized sin særegne side-arm-utforming for ekstra stivhet rundt demperfestet. Specialized har kuttet en hel kilo på rammevekten sammenlignet med forrige generasjon Kenevo.
I front har Kenevo blitt utstyrt med en utforgaffel med dobbel krone for ekstra stivhet. Vi føler kanskje at Specialized godt kunne ha klart seg meg en kraftig singlekronegaffel i stedet. Dobbelkronegaffelen begrenser svingradiusen i knoteterreng, samtidig som den øker vekten på fronten. De som virkelig gir gass vil likevel sette pris på utforgaffelen.
Fjærdemper bak vitner om at Specialized mener alvor med Kenevo som utforsykkel for deg som ikke har tilgang på transport til toppen. Vi har testet sykkelen også til vanlig stisykling, selv om det er åpenbart at bruksområdet først og fremst er utfororientert sykling.
Den kraftige motoren som Specialized har utviklet selv i samarbeid med tyske Brose har best følelse av motorene i testen. Den gir helt rått med kraft, men sparker ikke ubehagelig mye som Bosch-motoren noen ganger kan gjøre.
En egen mobil-app gjør det også enkelt å tilpasse motoren din egen kjørestil. Du kan justere både makskraft og hissigheten i akselerasjonen i de forskjellige nivåene i appen. Også motorknappene er best i klassen. Realt store dekk på de mindre 27,5-tommers hjulene gjør at vi ikke er redde for noen steiner eller røtter.
Vi har en trygg følelse av å sitte inni sykkelen. De mindre hjulene gir takket være de grove dekkene suverent grep. Vi følte flere ganger at vi kunne manipulere motoren med pedalene slik at vi steilet oss opp kanter og trinn omtrent som på en trial-motorsykkel.
I bratte klatringer kompenserer den ekstra sterke motoren for vekten fra de grove demperne. Det er i slakt, småkupert stiterreng at Kenevo er mest på bortebane. Her gjør ikke den ekstra vandringen noe nytte for seg, og gaffelen begrenser styringen. I åpent terreng der du kan gi gass på motor og pedaler er det rått å gønne på med nærmest ubegrenset dempervandring og en rammekonstruksjon som ikke gir seg en millimeter.
I de groveste røysene nedover velger vi mer direkte linjer, over større stein enn vi gjør på noen av de andre syklene.
Det er åpenbart at vi ikke kommer i nærheten av denne sykkelens grenser under testing i lavlandet på Østlandet.
Denne sykkelen fortjener tusenvis av høydemeter og stupbratt terreng nedover, og lange krevende klatringer tilbake igjen. Specialized Turbo Kenevo er perfekt som utforsykkel for deg som ikke har tilgang på anlegg.
Den fabelaktige motorhjelpen gjør det også mulig å ha glede av den voldsomme sykkelen til mer vanlig stisykling.