Turbo Levo SL får ny motor og ramme - vil den sette ny standard?

Flere år etter den første versjonen, kommer nå Specialized Turbo Levo SL i ny versjon. Ny motor, ny ramme - her er detaljene.

Sist oppdatert 5. mai 2023 kl 08.43

Du kan (i all hovedsak) dele elektriske stisykler i to hovedkategorier: de med fullkraftsmotorer og de med lettvektsmotorer. I sistnevnte kategori skapte Specialized Turbo Levo SL mye oppmerksomhet da den kom.

Da vi testet sykkelen da den først ble lansert, ble vi mektig imponert.

Så hva er nytt?

La oss ta det i korte trekk først:

Specialized Turbo Levo SL 2023

  • 160/150 mm vandring

  • Mullet/mix hjulsett, 29"-kompatibel

  • Specialized SL 1.2 motor. (50nm dreiemoment, 320 watt)

  • 320Wh batteri, med mulighet for utvidelse med 160wh ekstrabatteri

  • Justerbar geometri

Ny motor

Med forrige utgave av Levo SL var det i stor grad motoren som var det store gjennombruddet, og nå har Specialized videreutviklet den. SL 1.2-motoren ser visuelt ganske lik ut, men det skal være gjort forbedringer og justeringer på flere punkter.

En av de mest åpenbare er økt dreiemoment - nå får den 50 newtonmeter i stedet for 35 newtonmeter. Den kan også levere opp mot 320 watt, mot 240 watt på den forrige.

På papiret vil dette si at den nærmer seg TQ-motoren som vi har testet på Trek Fuel EX E, og Fazua-motoren vi testet på Pivot Shuttle SL.

Du vil fortsatt kunne justere motorassistansen i en app, kontrollere kraften fra styret, og få informasjon fra toppen av overrøret.

Specialized hevder også at støynivået fra motoren skal ha blitt senket.

Fire (dyre) modeller

I første omgang er det fire modeller som lanseres, og her må du regne med å grave dypt i lommeboka:

  • Turbo Levo SL Comp Carbon: 86 000 kroner

  • Turbo Levo SL Pro: 126 000 kroner

  • S-Works Turbo Levo SL: 153 000 kroner

  • S-Works Turbo Levo SL LTD: 164 000 kroner

Toppmodellen til vanvittige 164 000 kroner har selvfølgelig alt det dyreste du kan regne med å finne, både det rykende ferske SRAM Transmission-drivverket, og den spennende demperteknologien Flight Attendant fra RockShox.

specialized turbo levo sl 2023
TOPPMODELL: Denne sykkelen har utstyr hvor det ikke er spart på noe. Foto: Specialized.

Bakgrunn

  • Specialized Turbo Levo SL kom i 2020, og var blant de første elektriske stisyklene med såkalt lettvektsmotor.

  • I 2023 kommer en oppgradert versjon, med ny motor og annen geometri.

Ny ramme

Nye Levo SL får et knepp mer vandring i front, opp til 160 millimeter vandring. Og som mange andre elektriske stisykler, kommer nå Levo SL med 29-tommer hjul i front, og 27,5 tommer hjul bak. Men hvis du ønsker et oppsett med 29-tommer hjul foran og bak - er det mulig å snu et feste i rammen, og bruke det i stedet.

I tillegg kan geometrien justeres: Styrerørsvinkelen kan du justere med tilhørende deler til 63, 64,25 og 65,5 grader, og du kan justere høyden på krankhuset. Det betyr at du vil kunne ha ganske stor kontroll over geometrien selv.

Visuelt er det også større forandring - nå ligger ikke rammekontruksjonen på siden av bakdemperen. Rammen har UDH-girøre, som gjør at du kan bruke det nevnte SRAM AXS Transmission-drivverket hvis du ønsker.

Du får nå også flere størrelser å velge i - der den forrige modellen bare kom i fire forskjellige størrelser, har du nå seks - fra S1 til S6.

Og vekten?

S-Works-utgaven er oppgitt å veie så lite som 17,8 kilo i størrelse S4 (tilsvarende large).

Publisert 5. mai 2023 kl 07.36
Sist oppdatert 5. mai 2023 kl 08.43
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen