Scott Genius E-Ride 920 er en av to sykler med 29er-hjul i denne testen, og den eneste med Schwalbe-dekk i raus 2,6-bredde. De grove dekkene med hard Addix-gummi bak og mykere foran sørger for at sykkelen har bunnsolid grep hele tiden, enten det er glatte røtter, gjørme eller fjell du skal sykle på. Grove dekk er en av gledene du kan unne deg når du uansett har en sterk motor som dekker over høy vekt og rullemotstand. Scott har valgt å sette opp Genius-sykkelen med superkraftig Fox 36-gaffel. Vandringen er likevel holdt på 150 millimeter. JUSTERBAR: Du kan bruke Scott-sykkelen med både 29 og 27,5+-hjul. Bare husk å snu rundt på demperfestebolten. Du kan også endre geometrien hvis du kun bruker 29er-hjulene. Som på alle elsyklene ønsker vi oss kraftige bremser - også på Scott-sykkelen. Deore-bremsene kommer, tross fire stempler, litt til kort her.Scott har integrert både motor og batteri i den kraftige rammen på en god måte. Med batteriet plassert inne i underrøret har de også funnet plass til flaskeholder. Du blir tørst på elsykkel også. Batteriet lar seg ta ut når du skal lade, så du slipper å drasse med deg hele sykkelen til nærmeste stikkontakt. Til tross for at Genius E-Ride ikke har mer enn 150 mm vandring foran kommer den med testens slakeste styrevinkel. Slake 65,5 grader sørger for at det store forhjulet og den kraftige gaffelen virkelig kan komme både de små skarpe og de store harde slagene i møte. På de første rundene på Scott-sykkelen slet vi med å bli venn med den slake styrevinkelen. Sykkelen føltes veldig understyrt, helt til den svingte brått et stykke inn i svingen. Ved å fjerne ringene under styreframspringet endret vi både sittestillingen og styrefølelsen til det veldig mye bedre. Med styret lavere og med mer vekt over fronten kom Scott-sykkelen virkelig til live. FEIL SIDE: Scott er tvunget til å montere senkepinnebryteren på høyre side. Har du en annen sykkel med senkepinne vil dette ta lang tid å venne seg til. På slake tekniske stier der vi lå og dyttet i toppen av motorens lovlige fart kunne vi virkelig stå å jage på med godt driv og en kvikk følelse. Den lange fronten la heller ingen demper på lekenheten når vi gikk løs på hoppeløypene i Trysil, og heller ikke når vi måtte løfte forhjulet opp og over store steiner på søken etter godlinja i raske utforkjøringer.Tyngdepunktet virker godt plassert og vi opplevde ingen knirk eller ulyder fra hverken motor eller batteri. Den gode Shimano-motoren har et veldig forutsigbart drag, med masse bonuskraft i reserve hvis du klikker over fra Trail til Boost-modus. LEDDET: Scott har i likhet med Specialized oppheng med ledd bakerst på kjedestaget. Dessverre er styreoppsettet på Scott-sykkelen til de grader klønete. I tillegg til bremser og girspaker, kjemper ytterligere tre brytere om plassen. Alle disse spakene, senkepinne, motor-justering og TwinLock for låsing av demperne, hører hjemme på venstre side. Motorspakene må ta plassen under, mens TwinLock-bryteren legger beslag på oversiden av venstre holke. Senkepinnen ender da opp på høyre side der den må plasseres langt inn på styret for ikke å krasje med girspakene. Har du bare én sykkel, venner du deg nok til dette, men det er alt annet enn ideelt.TwinLock-bryteren kunne Scott med god samvittighet ha droppet. Med elmotor er ikke behovet for å stive av demperne til stede i hele tatt. Brytere på demperenhetene fungerer helt supert de få gangen du ønsker å stive av dempingen i fart. I de aller fleste tilfeller sørger motoren for at helt åpne dempere er det beste alternativet. Farten, selv i ganske krevende klatringer, kan fort bli like høy som utfor på vanlig sykkel og da ønsker du helt åpne dempere. På grus og asfalt vil du uansett sitte på setet og bruke motoren. Demperlås er unødvendig også her.Scott Genius E-Ride 920 drar nytte av de store hjulene og slak styrevinkel til å flyte over det som er av hinder i veien. Har du selv krutt i beina kan du virkelig dra glede av sykkelens kvikke og stabile egenskaper i bratt og slakt terreng, både oppover og nedover. LÅSBAR: Scott utstyrer også elsyklene sine med fjernstyrt demperlås. Batteriet er flott integrert i ramma.