Scott Genius E-Ride 920 er en av to sykler med 29er-hjul i denne testen, og den eneste med Schwalbe-dekk i raus 2,6-bredde. De grove dekkene med hard Addix-gummi bak og mykere foran sørger for at sykkelen har bunnsolid grep hele tiden, enten det er glatte røtter, gjørme eller fjell du skal sykle på. Grove dekk er en av gledene du kan unne deg når du uansett har en sterk motor som dekker over høy vekt og rullemotstand. Scott har valgt å sette opp Genius-sykkelen med superkraftig Fox 36-gaffel. Vandringen er likevel holdt på 150 millimeter.

Som på alle elsyklene ønsker vi oss kraftige bremser - også på Scott-sykkelen. Deore-bremsene kommer, tross fire stempler, litt til kort her.
Scott har integrert både motor og batteri i den kraftige rammen på en god måte. Med batteriet plassert inne i underrøret har de også funnet plass til flaskeholder. Du blir tørst på elsykkel også. Batteriet lar seg ta ut når du skal lade, så du slipper å drasse med deg hele sykkelen til nærmeste stikkontakt.

Til tross for at Genius E-Ride ikke har mer enn 150 mm vandring foran kommer den med testens slakeste styrevinkel. Slake 65,5 grader sørger for at det store forhjulet og den kraftige gaffelen virkelig kan komme både de små skarpe og de store harde slagene i møte. På de første rundene på Scott-sykkelen slet vi med å bli venn med den slake styrevinkelen. Sykkelen føltes veldig understyrt, helt til den svingte brått et stykke inn i svingen. Ved å fjerne ringene under styreframspringet endret vi både sittestillingen og styrefølelsen til det veldig mye bedre. Med styret lavere og med mer vekt over fronten kom Scott-sykkelen virkelig til live.