Mondraker Crafty RR er testens nest dyreste, den er også den tyngste sykkelen i testen. Forklaringen er så enkel som at Mondraker har prioritert andre ting enn lav vekt når de skulle lage en grov el-stisykkel. Crafty RR ser ut som en million euro. Den spesielt lange hovedramma har batteriet helt integrert i underrøret. Både bakhjulsoppheng og geometri er den genierklærte sykkelingeniøren Cesar Rojos verk. Forward geometry tok bransjen på senga da Rojo og Mondraker først lanserte det for et tiår siden. Nå er ikke lenger 30 mm stem og ekstra lang frontramme unikt. Nesten en samlet sykkelbransje har adoptert Rojos ide om funksjonell stisykkelgeometri. Zero-opphenget på bakhjulet gir 150 mm vandring ved hjelp av to korte vippeledd mellom front- og bakramme. 

Utstyrspakka på Crafty RR er tilpasset elsykkelens krav. Topp demperenheter fra Fox er smart prioritert. Kraftige Code-bremser likeså. At det 12-delte drivverket er fra Srams rimeligere nivåer har minimal innvirkning på egenskapene i terrenget. Solide og velprøvde hjul fra DT og klassisk dekkoppsett med Maxxis Minnion DHF foran og DHR bak er så godt som ufeilbarlig. Mondraker Crafty RR har 29er-hjul foran og bak skodd med 2,6-tommers dekkbredde. Bosch-motoren av siste årgang er oppgradert med ekstra avansert display. Dette gir masse informasjon, inkludert mengden watt vi tilfører kranken i tråkket.