Elsykkelvarianten av Giants stisykkelklassiker Trance kommer med en spesiallaget Yamaha-motor, kraftige demperenheter og et supert tolvdelt drivverk fra SRAM. GX-gir med stor kassett og solide deler sikrer både brukervennlighet og holdbarhet. Hjulene har 35 mm brede felger som funker til pluss-dekk, mens dekkene er rett under pluss-størrelse - 2,6-dekk fra Maxxis. Dekkoppsettet er blant de beste i testen. Bra grep og stort volum er det vi ønsker på en elsykkel. Vi kunne ha ønsket oss et enda grovere bakdekk, men opplevde at motoren og vektfordelingen på sykkelen gav godt grep i glatte klatringer uansett. KJEDEFØRER: Yamaha-motoren kan brukes med to-delt krank, eller single-krank med kjedefører. Giant-sykkelens motor har en bryter som er forbilled- lig enkel i bruk. Tydelige knapper gjør det lett å finne pluss og minus-knappene, også med tjukke hansker. Små LED-lys i selve bryteren gjør det lett å se hvilket motornivå du er på og hvor mye batteri du har igjen. Enkelt og ryddig. MESTERLIG: Giants velprøvde Maestro-oppheng er stramt, men aktivt og velfungerende. Utstyrsnviået forøvrig er høyt, prisen tatt i betraktning. Geometrien og bakhjulsopphenget på Giant Trance er tilpasset rask sykling. Opphenget, av Giant kalt Maestro, er et multilink-oppheng med lignende egenskaper som VPP og DW-link. Stram, men aktiv demping, også i motbakke, ingen stivning under bremsing og lite sig i bratte motbakker kjennetegner det effektive opphenget. Sykkelen er lang og spesielt lav i front og vi foretrakk å beholde en del avstandsringer under framspringet for ikke å havne alt for frempå. I slakt terreng gir Giant- sykkelen følelsen av effektiv sittestilling og solid fremdrift. Sittestillingen føles nesten litt som på en rittsykkel. Den kraftige motoren lar deg sykle fort opp selv bratte og tekniske klatringer. Grepet er solid og pådraget i motoren er jevnt og forutsigbart. Giant-sykkelen har hele 80 Nm maks-moment fra Yamaha-motoren, noe som sikrer at du vil ha kraft nok til selv de bratteste motbakkene, også i tungt gir. Motoren er litt i overkant ivrig etter å komme i gang og setter i gang så fort du setter vekt på pedalen. Dette føles litt rykkete og ukontrollert, spesielt hvis du har stilt inn motoren på høy assistanse. Start gjerne med litt mindre motorkraft og gir heller opp motoren når du har kommet i gang. Motoren drar også litt videre når du avslutter tråkket. Dette kan føles litt rart i starten. Giant har integrert det store batteriet fint i ramma, uten at det går på bekostning av brukervennligheten. Det er lett å ta batteriet av sykkelen for lading et annet sted enn der du parkerer sykkelen. BEST LØST: Giants motorbryter var den som var enklest å bruke i fart med hansker på. Led-lysene viser tydelig motornivå og batterikapasitet. Utfor gir den lange og litt tunge sykkelen både trygg- het og stabilitet. Samtidig er den leken nok til at du får fine buer over hopp og kan dra fronten opp og over hindringer. Rene bunny hops krever mye kraft både i armer og kjernemuskulatur og real vektforskyving bakover, men dette gjelder flere av syklene her. Når farten går opp langt forbi der motoren slutter å hjelpe til, setter vi pris på de supre SRAM-bremsene. Giant har prioritert smart med sin Trance E+. Den har gode kjøreegenskaper og en velfungerende og sterk motor. I tillegg er utstyrspakka funksjonell og smart. Et styre med litt mer oppsving kan bøte på en del av den litt framtunge følelsen sykkelen har i lekent terreng. HELGARDERING: 2 setepinnebolter føles som en for mye, men de færreste justerer på disse så ofte.