Instinct Alloy 50 er klar til stikjør med komplett XT-gruppe fra Shimano.
12-delt drivverk og gode bremser bør gi problemfri ferdsel i lang tid. RockShox Pike Select RC-gaffel sørger for god demping og styrepresisjon.
Deluxe Select + bakdemper sikrer at bakhjulsopphenget kan gjøre jobben sin.
Også rimelige Instinct-modeller har Rocky Mountains spesielle Ride9-justering, en lignende funksjon som den grovere sykkelen Instinct BC og endurosykkelen Slayer har. Dette lar deg flytte litt på demperfestet til bakdemperen. Løsningen gir 9 geometri-innstillinger, som endrer vinklene i 0,1 grads steg.
Fra slakest til brattest endrer Ride9 styrerørsvinkelen fra 66 til 67 grader. Rammelengden øker med 10 mm. Vi tester stisykler mest i slakeste innstilling. Instinct fungerer veldig bra, også oppover.
Instinct Alloy 50 er en effektiv klatrer. Vi finner både flyt og grep med bakdemperen åpen. Den bratte setevinkelen gir offensiv angrepsposisjon. Vi ønsker oss dog noe lenger avstand frem til styret for bedre balanse oppover. Rocky Mountains stisykler er generelt litt korte for størrelsen.
De store hjulene med litt smale Maxxis-dekk, gir god fremkommelighet oppover. Det er lett å få med sykkelen opp og over kanter. Vi opplever lite stuking i grove røtter og stein.
Utfor er Instinct Alloy 50 i den kvikke enden av skalaen. Kort ramme gjør sykkelen litt nervøs, ogveldig leken. Små kanter i terrenget gir lett luftige svev. Det er lett å plassere hjulene der vi ønsker. Litt ekstra rammelengde ville gitt mer trygghet. Er du i nedre del av anbefalt høyde for en størrelse kan det være perfekt.
Dekkene gir stram følelse med underlaget og god snert ut av svinger og i sats fra kanter og røtter.
Rocky Mountain Instinct Alloy 50 er lettsyklet og villig. Sykkelen gir et solid og gjennomført inntrykk. Instinct Alloy 50 er en superallsidig stisykkel med sin force i småkupert terreng og til leken og spretten utforkjøring.