Kanadiske Rocky Mountain er et av merkene som har vært med å definere hvordan den moderne terrengsyklingen kan utøves og hvordan syklene kan utformes.
Modellen Instinct er i utgangspunktet en stisykkel med 29er-hjul og 140 mm vandring foran og bak, midt i stisykkelsegmentet.
Vår testmodell med BC-edition-benevnelsen strekker strikken litt lengre. BC står for British Columbia-edition og er Rocky Mountains tilnavn på syklene tilpasset ekstra uvøren sykling. Instinct BC møter opp kampklar med 160 mm vandring i front og 155 mm bak. Den kan fint kalles en enduro-sykkel og vår test viser at den vil egne seg veldig godt i konkurranser der det er om å gjøre å sykle fortest mulig nedover på sti.
Her finner du flere tester av sykler fra Rocky Mountain!
Rocky Mountain Instinct BC er mye sykkel å håndtere. Likevel føles den ganske så lettsyklet også i mer småkupert terreng. Den tråkkes effektivt og er lett å få opp i marsjfart med noen få runder på pedalene. Bratt setevinkel og effektivt demperoppheng gjør at vi kommer opp de bratteste bakkene, også de tekniske med høye kanter og løft.
I flatere terreng sliter vi litt med og kommer ordentlig frem og over sykkelen for å jage gjennom terrenget, men så fort det bikker nedover er det bare å feste setebeltene og bli med på moroa.
Lang front og lang vandring gjør selv de høyeste droppene og bratteste rennene til barnemat. Sammenlignet med Evil-sykkelen er Instinct hakket mer manøvrerbar i tette svinger og litt lettere å flytte på når du møter uforutsette hindre på stien.
Rocky Mountain Instinct BC er i sitt ess i lengre utforkjøring der du stadig veksler mellom å trå, og rulle på bakhjulet ned brattheng og trinn og kaster deg fra sving til sving i kjapp rekkefølge. Her er sykkelen ikke bare villig med på alt, den tar nærmest initiativ og pusher deg til å utfordre både dine egne ferdigheter og mot.
Rocky Mountain Instinct BC 90 er kanadiernes toppmodell i stisykkel-segmenet. Dette innebærer ramme i fullkarbon, gode demperenheter fra Fox og gjennomtenkt utstyr forøvrig. De grove og breie Maxxis-dekkene er blant testpanelets favoritter til stisykling i variert norsk terreng.
De ekstra kraftige Code-bremsene fra SRAM vitner om sykkelens tiltenkte bruksområde ned fjellsider både i British Columbia og andre steder i verden. Rocky Mountain Instinct BC 90 har sin spisskompetanse i krevende utforkjøringer, men gjør seg ikke bort i klatringer eller flatt terreng heller.

TRADISJONELT, MEN FUNKSJONELT: Vår testsykkel hadde en slitt bakdemper, men den fungerte likevel bra. Foto: Kristoffer Kippernes
TRADISJONELT, MEN FUNKSJONELT: Vår testsykkel hadde en slitt bakdemper, men den fungerte likevel bra. Foto: Kristoffer Kippernes

SJELEFRED: Kjedeføreren Spirit Guide gir trygghet om at kjedet holder seg på plass. Slik at du kan fokusere på å gi gass. Foto: Kristoffer Kippernes
SJELEFRED: Kjedeføreren Spirit Guide gir trygghet om at kjedet holder seg på plass. Slik at du kan fokusere på å gi gass. Foto: Kristoffer Kippernes

UTFORBREMSER: SRAMs Code-bremser er blant markedets kraftigste. Passende på en sykkel som inviterer så til grader til høy fart. Foto: Kristoffer Kippernes
UTFORBREMSER: SRAMs Code-bremser er blant markedets kraftigste. Passende på en sykkel som inviterer så til grader til høy fart. Foto: Kristoffer Kippernes