Santa Cruz har tilsynelatende bestemt seg for å dekke opp hver eneste undernisje innen fulldempede stisykler.
Tidligere har Terrengsykkel testet Tallboy, som er en kortvandret sykkel med store hjul.
Bronson kan sies å være det motsatte. Den har 27,5-tommer hjul, 150 millimeter vandring foran og bak, og 66-graders styrevinkel.
Klikk her for å lese alle våre tester av Santa Cruz!
Vi har testet en utgave med ramme i karbon også kalt C, men hvis du vil holde vekten nede finnes også CC-rammer på de langt dyrere utgavene.
Utstyrsnivået må sies å være bra til prislappen. Hele rammen er i karbon, du får 1x12-gruppe og bremser fra SRAM, og demperenheter fra Fox.
Det kan være vanskelig å skille nyanser i en slik test, men selv om alle syklene i denne testen klatrer og tråkker bra i teknisk terreng, synes vi at Santa Cruz sitt VPP-oppheng er i en egen klasse. Selv i bratte, tekniske klatringer følte vi lite eller intet behov for å bruke terskeljusteringen på demperen bak.
Noe høyere vekt gjør at man ikke får den samme rakett-følelsen som på Canyon og Rose, men framkommeligheten er upåklagelig.
For de aller fleste norske stisyklister innebærer turene at man må tråkke seg like mye opp som ned, og i kupert bymark-lignende terreng er Bronson befriende enkel å sykle på.
Uansett om du liker utforpartier med flytstier i høy fart, eller teknisk knot med bratte serpentinsvinger og mye stein, vil Santa Cruz Bronson levere. Fartsstabilitet og svingvillighet er nydelig balansert, og vi fikk en helt egen trygghet av å dundre inn i ukjent terreng på denne sykkelen. Vil du helst bare sitte på, og ha en sykkel som tar deg ned bakkene?Den funker. Vil du helst ta kontroll, være aktiv og treffe hver eneste linje du sikter på i teknisk terreng? Den leverer.
Vi kan leve med litt høyere vekt enn andre sykler i testen, når vi får opplevelser på sti som vi gjør med Santa Cruz Bronson. Vi savnet verken geometrijustering eller fjonge karbonfelger.
Dette er en sykkel hvor totalpakken med pris, komponenter og stiopplevelse er i harmoni.
INNAPÅ/UTAPÅ: Santa Cruz har valgt å legge bremseslangen på utsiden av rammen, mens girvaier går inni. Helt greit, så lenge det er pent gjort. Foto: Kristoffer Kippernes
GREPA: Performance GRIP-demperen fra Fox gjør jobben. Foto: Kristoffer Kippernes
NAVET: Novatec-navene er hakket rimeligere enn hva man finner på dyrere modeller fra Santa Cruz, men gjør jobben. Foto: Kristoffer Kippernes