– Planen om å bygge en sykkel med rom for 5-tommer dekk kom omtrent samtidig med oppstarten av Kindernay. Rammebyggeren Daniel («Wheeldan», red.anm.) har vært på besøk her i Norge, vi er venner nå på grunn av dette prosjektet. Han har svettet mye med denne. Vi startet med dekkene, forteller Christian Bode.
Dekkene på Christians fatbike i titan, er hele fem tommer brede. Det byr på flere utfordringer – som de færreste masseproduserte rammer takler. Løsningen ble da å henvende seg til det tyske merket Wheeldan, som utelukkende produserer custom-sykler i titan. Christian har vært tungt involvert, og fått diktere det meste på sykkelen.
– Geometrien er inspirert av Pole Taiga og Santa Cruz Hightower. En slags mellomting. Lang sykkel, forholdsvis sti-orientert. Jeg bruker den til enduro-trening. Den er litt lang, litt problemer med å få opp forhjulet. Men for meg er det bedre, for da slipper jeg så mye følelsen av å gå over styret.

KAN ÅPNES: Rammen er klargjort for beltedrift, ved at setestaget er splittet og kan demonteres.
– Hvor lang tid tok det fra første kontakt?
– Det har tatt nesten to år, hvor tiden har gått med til å velge både geometri og komponenter, og byggingen.
– Hva brukes den mest til?
– Jeg bruker den til alt mulig. Nå står den i tyngste versjon. For vinteren setter jeg den opp med stiv gaffel, da blir den litt lettere. Dempegaffelen er også ombygd fra 120 til 140mm. Jeg sykler både grus, sti, skiløyper, i Nittedal. Hele motivasjonen for prosjektet var å kunne sykle til Gørjahytta og spise vafler.

TRANGT: Dekklaringen med fem tommer brede dekk er bare sånn akkurat – men Christian har testet og det er null subbing, selv under belastning.
– Hva er det beste med sykkelen?
– Alt, egentlig. Denne sykkelen er bygget uten kompromisser.
– Hva må man regne med for et slikt rammesett?
– Cirka 30 000 kroner. Og da får man full skreddersøm. Det å ha to slike ovnrør som strekker seg i hele sykkelens lengde var for eksempel mitt ønske. – Var det dekklaring som var bakgrunn for valget av Kindernay-gir?
– Joda, det. Jeg får bedre klaring mot kjedet med Kindernay. Med Eagle-drivverk kommer det litt subbing på de letteste girene. Men det var like mye en faktor at Kindernay er spennende. Jeg jobber ikke så langt unna Kindernay-lokalene, og det gjorde ekstra enkelt å velge. Jeg har ingen erfaring med Kindernay, men jeg har forandret litt – jeg har byttet om på girhendlene. Det var veldig enkelt, det var bare å snu en av delene på baknavet.

NORSK PRODUKT: Navgiret fra Kindernay er modulært, og gjør at Christian ikke trenger å bekymre seg mye for kjedelinjen ved bruk av feite dekk.
– Og så ser jeg at det er justerbar kjedestagslengde?
– Ja, det er på grunn av at man kan åpne setestaget på den ene siden og kjøre beltedrift, da får man behov for å stramme beltet. Slik er det egentlig med Kindernay også. Kjedestrammeren som er på nå, er bare for å ta opp slakk i kjedet på grunn av ovalt framdrev.
– Du har forskjellig styrelager oppe og nede, hva er grunnen til det?
– Øvre styrelager er fra Intend BC, og det er spesielt på den måten at det øker stivheten sammenlignet med et vanlig styrelager.
– Så det blir beltedrift på denne?
– Ja, jeg blir nok den første som bruker Kindernay med deler designet for beltedrift.

MAGNETISK: Pedalene fra Magped skal være den hellige gral mellom klikk- og flate pedaler.
Christian Bodes Wheeldan
Alder: født 1966 | Yrke: IT-spesialist / konsulent
Andre sykler: Sandman Hoggar, Giant Anthem, Votec V.FR.
Ramme: Wheeldan, Berlin Custom design
Gaffel: Manitou Mastodon Pro Ext 140mm
Styrelager: Intend-BC Stiffmaster / Cane Creek 110
Styre: Renthal Fatbar Carbon 35.0 x 800 mm, 30 mm oppoverbøy
Holker: Absolute Black MTB Silikon Dual Density Enduro
Fremspring: Intend-DC Grace EN
Setepinne: Magura Vyron 150mm 30.9mm
Sete: Selle Italia SLR Boost kit Carbonio
Setepinneklemme: Tune Schraubwürger
Skifter: Kindernay
Bakgir: Kindernay XIV
Krank: Race Face Next R 175mm
Kassett: Kindernay XIV
Kjede: SRAM Eagle XX1 gold
Bremser: Trickstuff Piccola
Skiver: Trickstuff Dächle HD 180 mm fram, Kindernay 170 mm bak
Hjul: Kuroshiro Enso 6105 Advanced eller Nextie Xiphias 26x105mm
Dekk: Maxxis Minion 26 x 4.8" eller Vee Snowshoe 2XL 26 x 5.05" slangeløs Tune One Shot Sealant
Pedaler: Magped Enduro
Vekt: 15.5 kilo