Da tømreren Audun Flatvad skulle bygge seg stisykkel, måtte det bli som verktøyet han bruker i det daglige; dønn solid og ment for å vare lenge til variert bruk. Les om hans Nicolai ION16 her.
– For meg appellerer det veldig at Nicolai er små, litt sære, kompromissløse og veldig veldig tysk. Ikke et bøyd rør å se! Alt blir sveisa, CNC-frest, lakkert og kvalitetskontrollert i en ombygd låve i en liten landsby sør i Tyskland. Nesten alt er mulig når det kommer til endring av geometri, deler, lakk/anodisering/farger. De er også over snittet interessert i å bruke ”girbokser” som Pinion eller Effigear.
– Fortell litt om byggeprosessen. Har det tatt lang tid? Hvor mye tid ble brukt på å plukke deler, kontra det å plukke ramme?
– Jeg hadde kontakt med importøren lenge før jeg bestilte ramma. Da jeg bestilte, var de i gang med å sveise ION 16. De har «sykluser» der de bare produserer én type ramme. Jeg traff tilfeldigvis ganske bra. Fra jeg bestilte til sykkelen var levert gikk det seks uker. Det var en stor dag da Kristian fra Traatil ringte og sa «snakka med Tyskland i sta, de sveiser ramma di.» Og noen dager senere «ramma fikk farge i dag.» Slike ting betyr mye for meg. Det gir meg mye mer enn å «dra på butikken og kjøpe sykkel.» Den blir mere min.
– Hvordan har du prioritert delevalgene? Det er et vidt spenn her, fra veldig dyrt til budsjett-deler?
– Noen av delene blir muligens bytta ut. Jeg får tilstanden «upgradeitis» fra tid til annen. Da jeg fikk ramma ville jeg bare på sti umiddelbart. Jeg trengte ikke high-end deler eller sånn moderne setepinne. Noen vil kanskje kalle delevalget «budsjett» men jeg er godt fornøyd. Cane Creek DBCS er ikke budsjett, tvert imot. Den kom ferdig innstilt til ramme og rytter. Sett sag, kjør så fort du tør. Jeg var ute etter en god gaffel og ga blaffen i om det var en testvinner eller ikke. Valget falt på X-Fusion Metric. Den er jeg veldig fornøyd med så langt.
– Sykkelen er langt i fra anonym, hva er bakgrunnen for fargevalget?
– Den får meg til å le, hver gang jeg ser på den. Og bare smak litt på fargenavnet, da! «Semipermeable green glaze.»
– Aluminium i 2015, holder det mål i en kullfiberverden?
– Skulle mene det. Jeg har ikke tenkt «ååå, skulle ønske det var karbon» ennå. Vekt bryr jeg meg ikke om.
– Hva er du spesielt fornøyd med på sykkelen?
– Ikke ETT bøyd rør! Jeg syns den oser «solid». Jeg ler hver gang jeg ser på den! Er så fornøyd! Rätt stuk, heter det vel. Jeg har brukt den i Valdres, på Mørekysten, i Bærumsmarka og Hafjell. Sykkelen har aldri begrenset meg, den blir bare bedre og bedre.
Gaffel: X-Fusion Metric. Bygd ned fra 180 til 160. 36 mm innerbein og 20-mm aksling.
Demper: Cane Creek Double Barrel HVCS.
Styrelager: Reset Racing.
Styre/stem: Renthal Fatbar Lite 74 cm styre. Renthal Duo 50mm stem. Renthal kevlar holker.
Krank: Shimano Zee
Kassett: Shimano XT
Gir: Shimano Zee
Bremser: SLX hendler/kalippere. BrakeForce One skiver.
Hjul: Syntace W35, 27,5 tommer. 20mm nav foran. 12x142mm bak.
Sete/pinne: Syntace P6 karbon, Syntace klemme. Selle Italia XC sete.
Dekk: Maxxis Highroller II, med slanger.
Vekt: Et sted mellom 12,5 -13,5, har ikke veid den.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.