Canyons nye Torque er en supergrov sykkel, like mye til bikepark-bruk som til høyfartsjaging i skogen. Masse vandring og fritt valg av hjulstørrelser er stikkord for Canyon Torque 2022.
NY TORQUE: Med 170 mm vandring foran og bak og 29-tommers hjul er det lite som stopper Canyons nye Torque.
Med lanseringen av nye Spectral i fjor og i høst var det forventet at også verstingsykkelen Torque skulle få en oppdatering. Forrige generasjon var ikke lenger Canyons råeste sykkel til herjing i grovt terreng.
Nye Torque er flere hakk tøffere enn forrige generasjon. Den legger seg nesten tettere opp mot utforsykkelen Sender enn resten av Canyons stisykler.
Canyon har valgt å lage nye Torque i både karbon- og aluminiumsvarianter. Begge har helt ny geometri og demperoppsett, Både aluminiumsmodellene og karbonmodellene er tilgjengelig med enten 29-tommers hjul, eller med 27,5-tommers hjul.
Canyon har ikke bare lagt inn noen flipbare bolter og linker for å kunne bruke begge hjulstørrelsene. Akkurat som på nye Spectral har de laget helt egne rammer for de forskjellige hjulvariantene.
Canyon Torque i 29er-variant får hele 170 mm vandring foran og bak. 27,5-tommers varianten er satt opp med 180 mm foran og 175 mm bak. Fabio Wibmer-modellen som kommer satt opp som en mullet, med stort forhjul og lite bakhjul får 170 mm vandring i front og 175 mm vandring i hekken.
Nye Torque er ment å være en sykkel du skal kunne sykle run etter run med i bikeparken. Canyon har derfor utstyrt den med dobbelt forseglede kulelager i alle ledd, samt utksiftbare gjengestykker for boltene i ledd og demperfestet.
Gjengeinnsatsene er de samme som på Spectral og disse passer om hverandre.
Til tross for at nye Torque er laget for å takle juling på linje med det Canyons utfor- og Rampage-sykkel Sender er laget for har de slanket både karbon og metallrammen 200 gram i forhold til forgjengeren.
Canyon sier da også at du gjerne må montere dobbeltkronegaffel på Torque. Selvfølgelig kan du også velge om du vil ha fjær- eller luftdemper bak.
Justert fjærrate
Canyon Torque vil nok ofte bli brukt i situasjoner der du har heis- eller biltransport til toppen av bakken. Likevel har Canyon justert utvekslingen i bakhjulsopphenget slik at det har noe mer såkalt anti-squat akkurat rundt sag-punktet. Dette skal gjøre den mer tråkkeffektiv i motbakker. Rett nedenfor sag-punktet faller anti-squaten raskt av slik at bakhjulet kan bevege seg mest mulig fritt uten at det påvirkes av tråkket eller nøkker i kjedet.
Torque er laget for å sykles fortere og hardere enn forgjengeren. Derfor er også fjærraten gjort noe mer progressiv enn tidligere. Også Torque har Canyons såkalte Triple Phase-oppsett av fjærraten. Dette betyr at dempingen er myk i starten, gir støtte i mellomfasen og strammer seg progressivt til mot slutten av vandringen.
Ny geometri
Som alle andre terrengsykler de siste årene får også Torque justert geometri. Slakere styrevinkel, lengre frontramme og brattere setevinkel kommer også Torque til del.
Styrevinkelen kan i tillegg justeres en halv grad ved å snu på en flip-chip i bakrammen. Du kan da velge mellom 63,5 eller 64 graders styrevinkel. Setevinkelen er på enten 78 eller 77,5 grader.
Kjedestagslengden er, tross den lange vandringen på korte 440 mm for 29er-varianten og 435 mm for 27,5- og mullet-varianten.
Reach-målet er oppgitt til hele 490 mm i størrelse large, 465 mm i medium. Alle størrelser og modeller kommer med 40 mm kort stem. Pussig nok, kanskje, kommer sykkelen også levert med 780 mm bredt styre, ikke 800 mm som vi kanskje kunne forvente på en så grov sykkel.
Den spesielt bratte setevinkelen gjenspeiler Torques tiltenkte bruksområde. Dette er ikke en sykkel du raser rundt på i småkupert terreng. Torque er sykler du karrer deg til toppen av fjellet med, gjerne på grus- eller asfaltveier, før du hiver deg utfor de bratteste utforkjøringene du kan finne. I nedoverbakkene drar du da også nytte av den lange senkepinnen som sykkelen kommer levert med. Størrelse medium får senkepinne med 150 mm vandring, large 170 mm og XL 200 mm.
Canyons nye Torque vil komme i seks modeller.
Aluminiumsmodellene Torque 5 og Torque 6 kommer både som 29er og 27,5-versjoner.
Karbonmodellene Torque CF 7, Torque CF 8 og Torque CF 9 kommer også enten med 29-tommer eller 27,5-tommers hjul.
Modellen Torque CF Fabio Wibmer kommer kun i såkalt mullet-oppsett med 29er-hjul i front og 27,5-tommers hjul bak.
Torque 5: 28 799 kroner
Torque 6: 33 999 kroner
Torque CF 7: 39 399 kroner
Torque CF 8: 47 899 kroner
Torque CF Fabio Wibmer: 58 499 kroner
Torque CF 9: 61 699 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.