I hvilken grad sykkelen din er klargjort for skivebremser bestemmer hvor mye du må bygge om og om det er verdt investeringen. Det beste er en sykkel med skivebremsfeste i ramma og i gaffelen, med skivefeste i navene og med rammeføringer for bremseslange. Da skal man kun ta av gamle v-bremser, skru på skiver, nye bremsehåndtak med slanger og kaliper. Ekstrakostnaden er kun bremsesettet med skiver.

Trek Jack1

Som eksempel bruker vi en Trek Jack1. Her er alt lagt til rette for en oppgradering til mekaniske skivebremser. Navene har 6-bolts kivefeste, ramme og gaffel har kaliperfeste og vaierføringer er tilrettelagt for skivebremser. Brems og girspak er integrert, det betyr at skal du oppgradere til hydrauliske skivebremser, må du også ha nye girspaker.

Demontering

Vi begynner med å demontere V-bremsene. Vaierene tar vi også av. Skivebremsene sitter lengre fra styret enn V-bremsene og trenger nye, lengre vaiere. Bruk en 8- eller 9mm fastnøkkel til å skru løs bremsebosset på ramme og gaffel. Disse kan sitte godt, så vær litt forsiktig.

Les også: Skivebrems til folket

Montere kaliper

På denne sykkelen bruker vi Hayes MX1 mekaniske skivebremser, alternativt kan man bruke Avid BB5 eller BB7. Dette er alle bra mekaniske skivebremser som virkelig er en oppgradering fra V-bremser. Mekaniske skivebremser med dårligere bremseeffekt er det liten vits å montere på en sykkel med V-bremser.Disse bremsene har såkalte "postmount"-fester og trenger derfor adapter til IS-festet i ramme og gaffel. Skru på adapterene med riktig retning som markeringene på adapterene viser. Skru på kaliperene på adapterene, men vent med å stramme skruene.

Skivemontering

Tørk av skivene med isopropanol. Montér skiven på navet slik at markeringene vender ut, da blir rotasjonsretningen riktig. Entre først alle skruene uten å stramme til. Stram den første skruen med Torx25. Stram deretter den motstående skruen. Stram så en av skruene ved siden av den første. Stram så motstående av den igjen osv., til alle er strammet. Ikke stram skruene for hardt, det kan føre til at skiva står i spenn og ikke er rett.Sett hjulet forsiktig i ramma med skiven i kaliperen. Skru kaliperen lett til.

Se også: Film: Bytte bremseklosser

Nye vaiere

Træ i ny vaier med strømper og fest. Bruk vaierføringene i ramma og fest med strips.Mekaniske skivebremser skyver kun på en kloss. Når man bremser, bøyer denne klossen skiva sidelengs mot den andre klossen og bremser. En sentrert skivebrems har klaring mellom skive og begge klosser. Før du sentrerer må du derfor skru den faste klossen ørlitegrann innover. Sentrere kaliper med postmount-feste er ellers veldig enkelt. Ha begge festeskruene litt løse, klem inn bremsehåndtaket og stram til skruene. Når du slipper opp er kaliperen sentrert. Skru den faste klossen litt ut igjen slik at begge klossene går fri av skiva. Snurr hjulet og kontroller klaring.

Hva koster det?

Til denne beskrivelsen har vi brukt to Hayes MX1-kalipere med skive og adapter, som til sammen koster 1.198 kr. I tillegg kommer nye vaiere og strømper til ca 200 kr. Komplett skivebremsoppgradering å denne sykkelen koster da ca. 1.400 kr.De tidligere nevnte alternativer koster: Avid BB5 koster 1.598 kr for to bremser, mens Avid BB7 koster 2.398 kr for to bremser.

Hva koster hydrauliske?

Skulle en ønske å bruke hydrauliske skivebremser på denne sykkelen slipper en vaier kostnaden, men må i stedet kjøpe to nye girspaker. To Hayes Sole skivebremser med skive koster 2.398 kr pluss eks. to Deore girspaker til rundt 600 kr. Komplett oppgradering til hydrauliske skivebremser koster da rundt 3.000 kr.Avid Juicy 5 skivebremser koster 2.998 kr, og Avid Juicy 7 koster 4.396 kr.

Ikke helt klar sykkel

Om sykkelen din ikke er like klar for skivebremser som i eksemplet vårt, må du regne med flere kostnader. Har sykkelen din skivebremsfester foran og bak, men ikke hjul som passer til skivebremser, må du regne et nytt hjulsett inn i budsjettet ditt. De rimeligste hjulsettene for skivebrems koster rundt 1.100 kr. Hjulsett av god kvalitet koster fra 2.500 kr og oppover.Med rimeligste mekaniske skivebremser kommer komplett ombygging på 2.600 kr.

Er ikke ramma forberedt med føringer for hydrauliske slanger, finnes det små duppeditter fra for eksempel Jagwire som holder slangene pent på plass. De fleste dempegafler fra ca 1998 og framover har feste for skivebremser. Skivebremsfeste i bakramma har ikke vært standard like lenge. Mangler du et slikt feste finnes det adaptere som kan feste skivebremsen, f.eks. fra A2Z. På forumet meldes det om endel ymse erfaringer med slike adaptere. Problemer kan være at adapteret ikke sitter helt godt mot gaffeløret , eller at adapteret festes delvis mot navet og gjør hjul-demontering mye mer kronglete. Spørsmålet da er om man like gjerne skal satse på kun skive foran og en god V-brems bak. Du sparer penger og knot på en brems som kanskje ikke kan gi noe bedret bremsekraft.

Les også: Siste nytt om landeveissykling