Magi fra Kona

Cadabra er Konas allsidige stimaskin. Vi tok en titt på 2011-modellen i Frankrike.

Sist oppdatert 15. februar 2011 kl 16.17
 Lynrask franskmann:Karim Amour er en av Europas beste endurosyklister, og sykler for Kona. Han stilte opp med sin egen prototypevariant.
Lynrask franskmann:Karim Amour er en av Europas beste endurosyklister, og sykler for Kona. Han stilte opp med sin egen prototypevariant.

Lette, langbeinte sykler er blitt en populær trend. Flere og flere produsenter lager nå stisykler med opp til 160mm vandring, og presser vekten ned. I fjor introduserte Kona sykkelen med det fortryllende navnet Cadabra.

Magisk løsning

Kona har alltid hatt sin nisje i det mer langbeinte segmentet, og med Cadabra presenterer de en sykkel som på papiret skal dekke de fleste behov.

Litt forandringer i 2011 gjør at den klassiske modellen Dawg med sine 140mm vandring går ut, og Cadabra tar over. Blant annet har kranken blitt senket nesten en cm, og overrøret er gjort lengre, mens lengden på styrefremspring er redusert. Sistnevnte for å gi en mer kvikk håndtering.

Kona har lenge sverget til Scandium på flere av rammene sine, og dette er med på å bringe rammevekten ned til relativt lette 3,6kg. Toppmodellen ender da på respektable 12,8kg. Ikke verst for en sykkel med 160mm vandring!

Toppmodell til budsjettpris

Cadabra vil komme i to varianter; Cadabra og Abra Cadabra, hvorav sistnevnte er dyrest og best utstyrt.

Til å være toppmodell, er Abra Cadabra på mange måter beskjedent utstyrt. Der hvor toppmodeller fra andre merker har utstyr fra øverste hylle og bikker 50.000kr, har Cadabra Shimano SLX gruppe toppet med XT krank og Elixir bremser fra Avid.Nøkternt, men det gjør jobben.

Haven-hjulene fra Easton ser superlekre ut, og er kanskje komponenten som pryder sykkelen mest. Vi finner det likevel litt merkelig at det er tunge Kona-merkede komponenter i styreoppsettet til denne prisen.

Cadabra har også SLX-gruppe, men noe rimeligere komponenter ellers, og en litt enklere gaffel. Mavic Crossride hjul er likevel et godt valg; velkjent og holdbart.

Kona skal hvertfall ha for å lage sykler med farger som skriker. Fargekoordinering på komponenter hjelper også på, og vi synes Cadabra ser skikkelig bra ut.

Magisk link

Kona hevder ubeskjedent at Cadabra er “the ultimate all-mountain dual-suspension bike”, med et oppheng som endrer både vandring og geometri automatisk uten bryter. MagicLink går ut på at man har en fjærbelastet plattform før vandringen slår inn. Denne bestemmer både vandringsmengde og geometri.

Magiclink finner man på flere av Konas modeller, alt i fra rittfulldemperen 2+2 til herjesykkelen CoilAir. Hele poenget med Magiclink er at man har ett demperoppheng som automatisk tilpasser seg terrenget en befinner seg i, uten behov for en bryter eller annet inngrep fra rytteren.

Ved vanlig tråkking på jevnt underlag og i klatringer holdes bakdemperen i 100mm vandring ved tråkkbevegelsen, men i det man setter utfor vil MagicLinken gi etter. Dermed endres posisjonen på det nedre festet til bakdemperen. Demperopphenget vil bevege seg bakover, og man kan oppnå 160mm vandring på det meste. Med andre ord er ikke vandringen fiksert i en innstilling, men tilpasser seg konstant.

TERRENGSYKKEL har også omtalt MagicLink ved en tidligere andledning,se her for mer informasjon

For Konas egen promoteringsvideo om Magiclink, klikk HER

Lovende førsteinntrykk

Vi fikk desverre ikke mange turene på Abra Cadabra under presselanseringen, men det umiddelbare førsteinntrykket er at Kona hvertfall har en platform som gir deg følelsen av bunnløs vandring.

Stiene vi fikk syklet var primært utforkjøringer, og bestod av flere dropp og hårnålssvinger. Filosofien med å ha et litt langt overrør og heller kutte ned på lengden på styreframspringet fungerer. I de trange svingene var sykkelen velvillig med rundt, og opplevdes kvikk.

De gangene hastigheten ble høyere, var ikke stabiliteten helt i toppsjiktet. Selv om byggekvaliteten ser ut til å være god, føltes ikke bakramma spesielt stiv under hard belastning, og dette kan nok være noe av årsaken.

I klatringene stiver Magiclink av godt, og når man får senket gaffelen, klatrer den imponerende godt.

Den korte tiden vi fikk på Cadabra virket lovende. Vi kan hvertfall med sikkerhet konstatere at Kona har klart å lage et system som man ikke trenger å tenke noe over, og som er med på å gjøre Cadabra til en veldig kapabel sykkel.

TERRENGSYKKEL vil komme tilbake med en mer utførlig test av Cadabra.

Priser oppgitt av Kona:

Cadabra: EUR 2999 - ca 24.000krAbra Cadabra EUR 3999 - ca 33.000kr

Vekt oppgitt av Kona:

Cadabra:13,8kg m/pedalerAbra Cadabra:12,8kg m/pedaler

Publisert 15. februar 2011 kl 00.00
Sist oppdatert 15. februar 2011 kl 16.17
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen