/ Birken

Klar til Birken 2011 - Siste forberedelser

På fredag og lørdag er det klart for den årlige Birkebeinerfestival. Har du alt du trenger til turen over fjellet fredag eller lørdag? Hvordan blir været?

Sist oppdatert 23. august 2011 kl 12.10
birken ultrabirken birkebeinerrittet
KLAR? Lars Ragnar Manengen er alltid klar for Birken. Er du? Foto: Geir Olsen.

Birken står for døren. Her er oversikten over hva du må huske på de siste dagene.

 Hvis du lurer på vitsen med Birken kan du lese her:

 Les også guiden her:

Bruk forumet aktivt og stå for de valgene du tar. Når alt kommer til alt så er det timene du har lagt ned fram til den siste uken som betyr mest. Nå gjelder det bare å luke ut mulige fallgruver og muligheter for havari og uhell.

 Delta forøvrig i diskusjonen på rittforumet for andre tips og erfaringer.

  • Fungerer den som den skal?

    Sitter alle skruer fast?

    Er kjede og tannhjul innkjørt, men i god stand?

    Er dekkene hele og uten hull?

    Er hjulene rette?

    Holder dekkene/slangene på lufta?

    Er det slark i styrelageret, kranken eller navene?

    Har du god kjedeolje tilgjengelig?

    Har du vasket sykkelen ordentlig så du får sjekket at alt er i orden?

    Har du noen knirkelyder noe sted?

    Har du nye bremseklosser av metall

Kan du litt om sykkelmekking er det ikke for sent å få sykkelen i topp stand til helgen. Trenger du hjelp begynner det å haste. Å levere sykkelen på Rena før start er ikke det beste alternativet da det fort kan bli mye stress og køståing.

Gå over alle skruer og sørg for at de sitter godt. Men ikke stram så hardt at de knekker.

Har du gammelt drivverk (kjede og tannhjul) så må du enten bytte alt, eller kjøre på det også i helgen. Å bare bytte kjede nå kan fort gå dårlig.

Nye dekk og slanger er det lov å unne seg foran årets store mål. Se diskusjonen på forumet om egnede dekk: Sykler du uten slanger bør du nå forsikre deg om at du får dekkene tett.

Er hjulene skeive har du fortsatt tid til å rette dem opp. Men sørg for at du vet hva du gjør før du setter i gang.

Hvis det knirker når du trår bør du forsikre deg om at alle krankskruer sitter som de skal, at setet sitter godt og at styret og stem er strammet med passe moment. Sjekk også ramma for sprekker. Dette krever som regel en god vask av hele sykkelen først.

Med helgens værmelding bør du bruke en tykkere våtværsolje på kjedet. Smør godt etter siste vask og tørk av. Smør et nytt lag før start.

Nye bremseklosser kan være lurt hvis været blir som meldt. Da gjerne av den metalliske typen hvis du har skivebremser.

  • Er sykkelbuksa god?

    Har du hansker som funker i kaldt og vått vær?

    Har du godt og komfortabel undertøy?

    Har du en lett vindvest og/eller jakke

    Har du løse ermer/bein/knær?

    Har du skotrekk som er hele?

    Har du Buff eller lue som passer under hjelmen?

Blir det kaldt og vått er det dumt å tvinge seg selv til å sykle underkledd. Løse ermer, løse knær og en vindvest bør være på fra start og heller åpnes opp og rulles ned på vei opp til Skramstad hvis være blir for varmt. Husk at sekken skal veie 3,5 kilo. Er været ustabilt er du dum hvis du ikke bruker noe av den vekta til fornuftige klær. Lue, tørre hansker og en vanntett jakke bør med i sekken uansett ambisjonsnivå.

Ulltrøye under sykkeltrøya er perfekt bekledning i norske terrengritt.

Ullsokker er perfekt å ha i skoa uansett vær.

  • Du får ikke rettet opp det du ikke gjorde i våres nå.

    Tren lett siste uka, men ikke lås deg fast i sofaen.

    En lett intervall-økt tidlig i uka og noen korte drag dagen før rittet er sansynligvis bra.

    Sørg for å sove godt og spis ting du er vant til.

    Tenk gjennom hva du skal gjøre, ikke hva konkurrenten kanskje har gjort.

Er du undertrent nå er det lite å gjøre. Ta dagen som den kommer og gjør det beste ut av det. Er du sliten nå bør du sørge for å hvile så mye som mulig, men trill gjerne litt på sykkelen for å forsikre deg om at alt fungerer og så beina ikke glemmer hva de skal gjøre.

Rittopplegg

Avhengig av ambisjonsnivå og rutine må rittet legges opp litt forskjellig. Er du redd for å sprekke så kan det være lurt å åpne litt rolig til Skramstadsætra. Ønsker du å kjempe om en topplassering bør du derimot sørge for å holde kontakten med teten så lenge som mulig, selv om det koster. En rask gruppe over fjellet er avgjørende for en god tid.

Vis hensyn i stipartiene og hold høyre hvis du ikke passerer. På Sjusjøen er du så godt som i mål. Har du krefter igjen her er det langs Sjøsæterveien du kan brenne resten av kruttet.

 Sjekk videoen NRK har gjort av hele løypa.

Spis og drikk godt gjennom hele rittet. En porsjonspakning gele på ca 25 gram bør inntas hvert 45 minutt. Du bør drikke minst 0,75 liter sportsdrikk pr time. Er det veldig kaldt trenger du mindre væske, men du kan trenge minst like mye energi.

Bruk en energi-gele du er fortrolig med. Kast ikke søppel i løypa, men putt det tilbake i lomma eller innunder trøya.

 Ikke kast søppel i løypa.

Skal du sykle Ultrabirken bør du ha et ekstra konservativt løpsopplegg. Se profilen og løypebeskrivelsen på Birkebeinerrittets nettsider.

  • 3,5 kilo

  • Ekstra slange x 2

  • Minipumpe til bruk når patronen ikke funka

  • Ekstra kjedeledd

  • Miniverktøy med kjedekutter

  • Regnjakke og shorts/bukse

  • Løse bein, hvis de ikke er på fra start

  • Tørre hansker

  • Tørre ullsokker

  • En stor sjokolade

  • Mobiltelefon i vanntett pose

  • En tohundrelapp

  • Lappesaker

  • Ulllue

  • Ballast for å nå 3,5 kilo

  • Skal du sykle Ultrabirken, trenger du ikke å ha 3,5 kilo, men du må ha sekk og førstehjelpsutstyr.

I tillegg er det lurt å ha slange og gasspatron tilgjengelig utenfor sekken. Gjerne festet til skulderstroppene, styreframspringet eller setepinnen.

 Sjekk reglene for hva du faktisk må ha med deg.

Sjekk vår pakkeliste foran Ultrabirken i fjor: Ultrapakning

Publisert 23. august 2011 kl 00.00
Sist oppdatert 23. august 2011 kl 12.10
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen