Les også: Sykkelpensjonatet på Mallorca

Åsmund Romstad Løvik mistet Birken-seieren i 2014 på oppløpet da han syklet feil inn mot målstreken. Det skjer ikke i år.

Annonse

– Birken er morsomt fordi vi landeveissyklister møtes på en litt annen arena, og konkurrerer med litt andre syklister enn det vi gjør til vanlig, så vi gleder oss litt til Birken hvert år. Jeg har litt sommerfugler i magen, sier Løvik.

– Dessuten er Birken en veldig ærlig konkurranse. Det er ikke tilfeldig hvem som vinner Birken. Det er mange som kan være med helt inn, men å vinne er vanskelig. Du må ha litt flaks og i hvert fall ikke uflaks, sier han.

Etter over ni mil Løvik lå likt med Frederik Wilmann helt inn på oppløpet, der Løvik tok feil i siste hårnålssving inn mot målstreken. Løvik fikk tidenes sureste andreplass. 

Les mer om dramaet i 2014: – Rakk å tenke “nå vinner jeg” 

Saken fortsetter under

Åsmund Romstad Løvik Birken 2014 - Snorre Veggan 1400x933

Åsmund Løvik kjørte seg vill på innspurten i Birken 2014. Foto: Snorre Veggan

Men Løvik vet han er god for pallen, og strategien og taktikken i år blir som i fjor.

– Det er mye av de samme rammebetingelsene i år som tidligere. Det er mange gode med, så man må sykle bra om man skal i mål først i Birken. Det er helt sikkert minst 10 ryttere som kan vinne rittet, sier Løvik, og ramser opp både landeveiskollegaer og terrengsyklister: Frederik Wilmann, Carl Fredrik Hagen, Truls Korsæth og en rekke tidligere Birken-vinnere.

Rittet er lite teknisk og de lange grusstrekkene egner seg godt for sterke landeveissyklister. Men avslutningen er tøffere for landeveisrytterne, og de fleste ønsker seg en god luke til terrengekspertene før de skal ned Ballettbakken.

– Det spekuleres jo i hvor mye tid vi trenger på de beste terrengsyklistene, men jeg har ikke  lyst til å komme likt med dem til Ballettbakken, sier Løvik, og forklarer at derifra er løpet egentlig kjørt.

– Det er en del sikksakksvinger derifra og inn mot mål. Der er det vanskelig å komme forbi, og det er nesten umulig å ta inn noen tidsforskjell på den siste kilometeren, sier han.

Les også: Landeveisgutta preger Birken 

Mer enn revansj å kjøre for
Løvik gleder seg litt ekstra til Birken i år. Så langt har sesongen vært preget av skader, og han har måttet stå over en de fleste store rittene han hadde lagt opp til. Men endelig ser det ut til at plagene slipper, og selv om han ikke har fått trent som normalt, regner han med å flyte litt på rutine og tidligere innsats.

– Treningsgrunnlaget får være som det er, og det er nok litt under pari, men det skal vel gå bra. Jeg har som mål å være i god form til høstsesongen, sier Løvik.

– Jeg har kontrakt, og det med skader rår man jo ikke så mye over selv, men man må jo prestere for å få nye kontrakter. Og kjører jeg bra i Birken, er ikke det noen ulempe, sier Løvik, som kjører for det norske kontinentallaget Team Fixit.no.

Løvik har ikke nitrent på teknisk kjøring eller lagt opp til noen voldsom formtopp, men han slipper opp litt de siste dagene for å ha godt med overskudd.

– Birken blir en lokal formtopp, og jeg drar ikke ut og kjører harde, lange intervaller dagen før rittet, sier Løvik.

Sykkel fra forrige tiår
Sykkelen bruker Løvik heller ikke mye tid på. Han kjører på det han vet fungerer, en Marvil-ramme fra 2010 med en stiv gaffel fra 2007, originale Shimano XTR v-bremser med XT hendler og litt nye slitedeler – satt opp for å være lett og rask.

– Den er egentlig grei nok, og jeg vet hvordan ting fungerer, sier Løvik, som bare tørker støv av den kvelden før rittet og ser over det viktigste.

– Jeg har ikke tid til å tilpasse en helt ny sykkel. Jeg kunne sikkert ha funnet en bedre løsning, men denne står jo bare der hjemme, så det er bare å hente den og kjøre av gårde, sier Løvik.

Les mer om sykkelen til Løvik   

Les også: Slik velger du rett sykkel

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel