Nærmere 30 nordmenn er allerede påmeldt seksdagersrittet helt syd i Spania. Rittet går 21. til 26. februar og fungerer derfor som en brutal ildprøve for vinterkalde norske syklister.   Martin har syklet Andalucia Bike Race før, i tillegg har han erfaring fra mange andre etapperitt. Vi sjekket med ham hvorfor han drar til Sierra Nevada for å sykle ritt allerede i februar. Martin skal i år sykle sammen med fjorårets norgescupvinner i maraton, Thomas Engelsgjerd.

Både Martin og Thomas har som mål å kvalifisere seg til VM i terrengsykkelmaraton i Laissac i Frankrike den 26. juni. 

Annonse
REISEGLAD: Martin Hauge like å sykle ritt i utlandet. I år starter han igjen sesongen med Andalucia Bike Race. Foto: Else-Marie Sæter
REISEGLAD: Martin Hauge like å sykle ritt i utlandet. I år starter han igjen sesongen med Andalucia Bike Race. Foto: Else-Marie Sæter

REISEGLAD: Martin Haugo liker å sykle ritt i utlandet. I år starter han igjen sesongen med Andalucia Bike Race. Foto: Else-Marie Sæter

 

TS: Hvorfor drar du tilbake til Andalucia Bike Race, Martin?

MH: En av grunnene er faktisk å fullføre rittet som et lag. Hvert av de fire årene jeg har vært med har laget vårt vært forfulgt av uhell. Enten tekniske uhell som har ført til at makkeren min måtte bryte eller en kollisjon i et uoppmerksomt øyeblikk. Jeg har selv kommet meg gjennom med unntak av én etappe hvor setepinnen røk tidlig og makkeren allerede hadde brutt. Så vi har ikke kjøpt billett til Murphy denne gangen, forteller Martin og håper at ulykkeskvota er brukt opp.

MH: En annen grunn er det fantastiske området å sykle i. Det sies at ritt er den beste trening, og med et så godt opplegg rundt, vakre omgivelser og et profesjonelt arrangement er det ingen grunn til å bli sittende hjemme. I fjor, da jeg valgte å ikke delta, savnet jeg rittet.


Les om da Terrengsykkel syklet La Rioja Bike race i mai i fjor her: 

 

TS: Hva får du i Andalucia?

MH: For meg handler sykling mye om opplevelser. Det gir utvilsomt ekstra motivasjon til å presse seg litt hardere, gjennomføre øktene og gjøre den nødvendige jobben (som ikke alltid er like rosenrød) når man har et arrangement som Andalucia Bike Race å glede seg til i andre enden. Det å reise utenlands gjennom vinteren bryter opp en ellers tung periode for oss som er mest glad i terreng, sti, flyt og storslått natur. Arrangøren har lyttet til rytternes tilbakemeldinger helt fra starten av og laget et ritt av syklister og for syklister. Løypene legges om noe hvert år for å utforske nye og  spennende stier, mens noen godbiter kommer tilbake hvert år. Et eksempel er El Reventón (oversatt: ”den vanskelige”) i Córdoba. I Jaén er terrenget mindre teknisk, bakkene lengre og det ligger litt høyere. I slutten av februar har vi opplevd en avlyst etappe grunnet snøkaos og også endringer grunnet uvær. I Córdoba er klimaet noe varmere, kortere bakker og mer sti. Dermed gir rittet stor variasjon og mange ulike utfordringer både til bekledning, strategi og utstyr. Med andre ord er dette en anledning til å få børstet bort noe rattrust som har bygget seg opp gjennom vinteren.

Valdres setter i gang med ekstrem-ritt. Les mer her: 

 


TS: Hva er ambisjonene for årets ritt?           

MH: Først og fremst er planen ha det gøy. Som nevnt har vi hatt en del uflaks her nede tidligere, så det hadde jo vært greit å fullføre som lag for en gangs skyld  Jeg stiller nok engang til start sammen med min gode venn Thomas Engelsgjerd. Som de fleste fikk med seg vant han norgescupen i maraton sammenlagt i fjor og har vist at han trøkk i pedalene. Jeg har enda til gode å bevise dette både for meg selv og alle andre i konkurranse, så det hadde jo vært gøy med en kropp som fungerer og bein som lystrer. Uten servicemann er det klart at vi legger lista lavere, men vi skal gi gass og ha det gøy så ser vi hva det holder til til slutt.

Halvdemper eller fulldemper i maratonritt? Vi har testet: 


TS: Er det trening, eller alvor for deg?

MH: Rittet er i første omgang trening for oss. For å hevde seg helt i toppen er man nødt til å ha med seg et apparat rundt som tar seg av sykkelvedlikehold, innkjøp, klesvask, transport, langing, planlegging etc. Det er mange ting man trenger hjelp til som alle stjeler litt av overskuddet. Vi har valgt å gå for en stop & go løsning i år. Det vil si, vi sykler med samme flasker fra start til mål og stopper på matstasjoner for påfyll. Syklene fikser vi selv og vi ordner oss selv mellom etappene. Dermed har vi lagt lista lavere rundt prestasjon, men opplevelsen som lag og makkere er det ikke noe å si på. Jeg tror faktisk vi klarer å ha det enda kulere og nyte smerten (om man kan si det) mer da vi ikke har lagt noe press på oss i form av støtteapparat.

Les om superjunior Sigurd Salberg Pedersens trening foran 2016-sesongen her: 

 

TS: Er det vanskelig å være i form allerede i februar?

MH: Jeg er veldig dedikert i treningsarbeidet mitt og har få problemer med å legge grunnarbeidet inne på rulla gjennom vinteren. Å være i form allerede i februar har ikke vist seg å være vanskelig, og historisk sett har dette vært tiden på året min form har vært best. Det er kanskje også noe av dilemmaet her. For mye for høy intensitet tidlig på vinteren, så er det ikke mye krutt igjen å fyre på med videre frem mot sesongen i Norge. Dermed prøver vi (jeg og Engelsgjerd) en annen tilnærming denne vinteren. Vi satser på å kjøre mer på grunnformen og grunnlaget er lagt på et mye lavere intensitetsnivå enn tidligere.











Foruten å ha syklet Andalucia Bike Race fire ganger,  har Martin tidligere syklet La Rioja Bike Race og TransAlp to ganger. I år har han også flere nye etapperitt på sesongplanen.

 

MH: I år er det foruten ABR, Ibiza Bike Race med Thomas og Swiss Epic som står på ønskelista. Ellers ryker Transalp i år til fordel for NC og NM maraton. Cape Epic er jo også høyt på to-do lista






VINNER: Anders Engelsgjerd vant fjorårets norgescup i maraton. I Andalucia Bike Race er ambisjonene litt lavere. Foto: Kristoffer H. Kippernes
VINNER: Anders Engelsgjerd vant fjorårets norgescup i maraton. I Andalucia Bike Race er ambisjonene litt lavere. Foto: Kristoffer H. Kippernes

VINNER: Thomas Engelsgjerd vant fjorårets norgescup i maraton, her i Helgøyatråkket. I Andalucia Bike Race er ambisjonene litt lavere. Foto: Kristoffer H. Kippernes

           

TS:      Hvordan er styrkeforholdet mellom deg og norgescupvinneren, Thomas?

MH: Vi var på samling i Marbella i slutten av januar i fjor og da var jeg faktisk sterkere enn Thomas. Jeg har vist at jeg har det i meg, men det kommer veldig an på hvordan man har lagt opp periodiseringen. Det er et spennende spørsmål som vi begge lurer på, men jeg tror og håper at vi skal være omtrent jevne. Thomas er noe mer eksplosiv enn det jeg er, mens jeg er noe bedre på å dra jevnt hardt over tid. Dette bruker vi som vår styrke som lag. I tillegg er vi ganske jevne teknisk









. Vi er invitert til rittet på Ibiza i påsken av arrangøren og kombinerer det med samling i Alicante uka før. Blir en bra sesongoppkjøring. Deretter drar vi nedover til Roc Ardenne, Houffalize og Hegau, Singen i april/mai. Målet vårt er VM-kval, forteller en alltid ambisøs og positiv Martin Haugo. I Andalucia Bike Race får han ikke bare selskap av undertegnede Terrengsykkelredaktør, men også av flere knallsterke norske duoer.

 

  • Geir Lien skal delta sammen med makker Odd Peder Wang Norderud.    

  • Superveteran Steffan Repshus markerer inngangen til master 50-klassen med deltagelse i Spania sammen med Knut Arne Dalsjø.

  • Alltid raske Kjell Karlsen skal også utfordre de spanske stiene sammen med superlegen Thomas Knutsen.

  • Det erfarne Mix-paret Thrude Nathomen og Sigmund Aas returner også til Andalucia Bike Race for fjerde gang. Thrude har flere NM-medaljer fra landeveien og er tatt ut på årets kvinnelandslag i landevei.