Vikåsen

• Kommune: Trondheim/ranheim

Følg Jonsvannsveien opp fra Moholt

Dette er en rundtur.

Smal sti i kupert terreng, endel røtter. Maks 20m bæring.Stien er veldig fin på vinterføre.

Rute 1:

100m innover grusveien bak bussholdeplassen er det ryddet en liten parkeringsplass på venstre side av veien. Her kommer det en fin sti ned fra åsen. Det går an å sykle opp her, men det er best å fortsette 150m langs grusveien for så å svinge inn til venstre ved bommen.

Følg veien opp til høydebassenget (det store runde bygget ja), rett etter kneika tar du til venstre og bærer sykkelen opp skrenten bak høydebassenget, her finner du stien.

Følg stien nordøstover (til høyre).Terrenget er kupert og stien har en god del røtter. Etter å ha passert den andre "steinalderplassen" skal du ta stien ned til venstre i bunnen av den neste utforkjøringen.

Her bør du ta det veldig pent første gangen, stien går på en smal steinhylle, og det er LANGT ned hvis du tryner.Etter mye moro kommer du etterhvert til et stikryss, den venstre stien er best på vinterføre, mens den høyre er best på sommeren. lengre ned vrimler det av stier og det er bare å prøve seg frem. Plutselig er du nede i Vikåsen boligfelt.

Rute 2:

100m innover grusveien bak bussholdeplassen er det ryddet en liten parkeringsplass på venstre side av veien. Ytterst på denne starter en bortgjemt sti med en kort utforkjøring.

Her er det ingen stikryss, bare følg stien gjennom gammelskogen. Dessverre ødelegger 4-5 vindfall mye av flyten, men stien er prima.Mot slutten er det en veldig bratt bakke med en tømmerstokk på tvers, her er det muligheter for heftige tryn.

Du ender opp i toppen av noe som antakeligvis har vært en hoppbakke.Når du står der oppe og ser ned på lekeplassen i Olderdalen boligfelt skal du ta en bortgjemt sti ned i bekkedalen på høyre hånd.Hvis du skal opp til Vikåsen etterpå kan du ta grusveien opp fra Rema 1000 på Ranheim.

Rute 3, retur til Sæterbakken:

Ta stien/traktorveien opp bak Vikåsenhallen, denne er merket med et turløypeskilt.Etter 5-10 minutter klatring kommer du til en hogstflate på toppen av åsen, her skal du ta stien som tar av til høyre (hvis du kommer til et turstiskilt har du kjørt 30m for langt).

Ta til venstre i det noe utydelige stikrysset etter 100m, fortsett forbi rotvelta og over to tømmerstokker.Deretter kommer du straks inn på stien der du svingte ned til steinhylla i Rute 1.Nå sykler du bare denne ruta baklengs, men i stedet for å svinge av til høydebassenget tar du med den kjempemorsomme utforkjøringen ned dit Rute 2 starter.

Turen er fin å kombinere med andre ruter i området f. eks Reppesåsen og Solemsvåttan.