Solemsvåttan

Væretrøa

Sist oppdatert 8. august 2005 kl 00.00

• Kommune: Trondheim/ranheim/malvik

Ta Ranheimsveien fra Leangen, sykle utover forbi lærerhøyskolen, Grillstad, fotballbanene osv til du kommer til gamle E6.

Lysløypa ved Solemsvatnet.

Traktorvei og sti. Kun korte partier med gåing.

Asfaltveien fra gamle E6 og opp til Være er bratt og svingete, du skal sykle helt opp og forbi gården på toppen. Ta av til høyre opp gårdsveien i nedoverbakken som kommer. Gården er lett å kjenne igjen, bonden driver med hjorteoppdrett, og åkrene har gjerder som er +2m høye.

Derfra tar du traktorveien oppover, denne blir etterhvert usannsynlig bratt, men hold ut for det blir snart veldig bra.

Etter et kort svaberg går veien over i fin sti som slynger seg oppover en stor hogstflate mot toppen av åsen. Gå av sykkelen over de 2-3 myrhullene.Etter drøye 10 minutter med klatring på sti må du trille opp en bratt kneik, rett etter den er du på toppen.

På toppen står det et utkikkstårn som gir kjempeutsikt i alle himmelretninger, husk kamera!

Nå kan du enten kjøre ned der du kom opp, ta den bratt-bratte stien ned mot nordvest (obs mye knot)eller stien mot sørvest ned mot Litjvatnet. jeg synes det siste alternativet er best.

Stien ned mot Litjvatnet starter som smal teknisk sti med et par bra utfordringer. Etterhvert blir den bredere, og til slutt årlig traktorvei.Ta det litt pent for veien er veldig utvasket i et bratt parti. Rett etter venstresvingen som kommer etter dette partiet skal du ta stien som svinger av til høyre.

Denne stien er skikkelig smal og fin. Ta til venstre i første kryss.Etter et fint parti og en kort kneik kommer du snart inn på en traktorvei igjen, her skal du ta av til høyre ved første anledning. 30m etter en venstresving må du stoppe og bære sykkelen de første steinete metrene av en sti som tar av ned til høyre. Deretter er det bare å kjøre på, du er straks inne på lysløypa rundt Solemsvatnet.Derfra kan du enten ta til venstre og trille ned til Litjvatnet, eller du kan ta til høyre og ende opp på Reppe.

Nede ved Solemsvannet går det forresten en sti videre innover Reppesåsen,denne ender opp ved Glennsettjønna 3/4 ut i turen "Reppesåsen tur-retur"

God tur :)

Denne turen kan fint kombineres med andre ruter i området f.eks Reppesåsen og Vikåsen.