Ladestien

• Kommune: Trondheim
  • Tidsbruk: 1-2 timer
  • Vanskelighetsgrad: 2. litt krevende

Enten via Mellomveien og Stiklestadveien (Ringnes Bryggeri), eller fra Solsiden via Lademoen eller Dora.

Rotvoll

Gruset tursti med masse fine avstikkere på skogsbunn.

Først sykler du innover Ormen Langes vei, forbi industribygningene og Ladehammeren renseanlegg. Rett før du kommer til badeplassen Korsvika passerer du en benk og må opp en kort slak motbakke. Her går det en kort sisnutt opp til venstre, den ender opp nede ved badeplassen.Fortsett rett fremover og opp den bratte og svingete stien mot toppen på fjellknausen. Legg merke til at det går flere alternative ruter ned igjen på høyre side av stien.Etter å ha karret deg over to bergknatter som ligger midt i stien tar du stien inn til høyre slik at du kommer helt på toppen.Etter å ha nytt utsikten setter du utfor en rask utforkjøring, vel nede passerer du en skotthyllbane på venstre hånd før du må opp nok en bratt bakke, ta til venstre i krysset 3/4 opp i bakken.Rett nedenfor muren på toppen ligger den mye omtalte "Skrenten" hvis du føler for litt Frirajd.Deretter følger nok en rask utforkjøring ned til det gamle kaianlegget i Djupvika. 3/4 ned i denne bakken passerer du "Trappa" på venstre hånd, nok en utfordring for de som liker det bratt.Fortsett rundt hjørnet på lagerbygningen på høyre hånd. Rett før du kommer til badeplassen Djupvika kan du ta nok en kort avstikker til venstre.Etter en kort oppover bakke blir det litt nedover igjen, pass opp i det du krysser bilveien her.Nå følger en lang og bratt sikk-sakk klatring igjen. Legg merke til at det også her går flere alternative snarveien ned igjen.I det du når toppen fortsetter du rett frem på en utydelig sti, dette er bare en kort omvei som snart kommer inn på stien igjen.Etter litt nedoverkjøring passerer du en liten Kafè og en badestrand.Fortsett videre utover, gjennom et gårdstun til du kommer inn i skogen igjen. I skogtoppen på høyre hånd er det massevis av lekestier, disse blir for omfattende å beskrive her. Let og du skal finne!Etter å ha passert en liten topp med et turstiskilt bærer det ned i en dolp, pass opp, her er stien ofte utvasket.Rett etterpå går det en sti opp til høyre.ta til høyre i stiskillet på toppen, fortsett 100m før du snur og gasser på tilbake. Fortsett rett frem idet du kommer tilbake til stikrysset. Etter en fin utforkjøring kommer du inn på stien igjen.Fortsett utover mot Rotvoll, prøv deg gjerne på "Luka" ved skulpturen nedenfor lærerhøyskolen.Når du kommer inn i skogen igjen tar du den utydelige stien opp til høyre. Hold til venstre i neste kryss, kjør over grusveien, forbi trehytta og vips så er du nede ved badestranda der stien ender.

Video

Denne stien er kjempefin i vinterhalvåret siden det er masse folk som tramper ned den lille snøen som legger seg her.Unngå tider på døgnet/uken det er mye fotfolk på stien.