Kulturstien Damhytta-Holstgården-St.Olavspranget

Starter egentlig fra Driftsveien ved Elsterparken. Men stien begynner på slutten av "Garnisonsmyra", høyre side av driftsveien når en kommer fra byen.

Sist oppdatert 19. august 2010 kl 00.00

• Kommune: Trondheim - Bymarka

Følg Driftsveien fra Elsterparken, etter 1-2km kommer et "bymarka-informasjonskilt" på høyreside.

Slutten på Garnisonsmyra.

Sti og Grus for det meste, men litt asfalt hvis en skal ta runden om Trolla.

Følg Driftsveien fra Elsterparken, etter 1-2km kommer et "bymarka-informasjonskilt" på høyreside, deretter går stien forbi tyandalsdammen og videre ned til Trolllykka.(På vei til Trolllykkja går det også en sti bort til Lykkjdammen og ned til toppen av Trolla boligfelt. Her går det an å ta asfaltveien bort til fotballbanen på Trolla og følge lysløypa opp til Holstgården.)Fra Trolllykkja er det en bratt bakke fram til Damhaughytta. Her kan en enten følge lysløypa rundt til Holstgården eller fortsette videre videre opp Holstdammen (enden av Tømmerdalsveien).Etter en har passert demningen på Holstdammen skal en se etter et "bymarka-informasjonsskilt" på høyre side litt inn i skogen, ca 300m fra Holstdam-demningen. Den stien er litt dårlig i starten, men blir bedre når en kommer forbi gårdsgjerdet på den nærmeste gården. Her går stien på oversiden av Holstdammen, og en kommer nok en gang til et "bymarka-informasjonskilt". Til venstre går stien tilbake til Holstgården. Til høyre går stien til St.Olavspranget.(Rundt 10m før St.Olavspranget går det en gammel bratt "hestesti" ned til riksvei 715. Får å komme opp til Holstdammen igjen, må en følge riksveien til Trolla og sykle "den gode bratte bakken" helt opp til fotballbanen og videre lysløypa.)Hvis en ikke vil ta "Hestestien" går det selvfølgelig an å sykle tilbake samme veien, da bort til Holstgården.Herfra går det an å komme rundt til demningen til Holstdammen og fortsette forbi der en tok av til St. Olavspranget. En kan enten følge veien helt til "innerste" Tømmerdalsveien eller ta ned til første grussti til venstre ned til Nydammen og opp til Driftsveien.Når en kommer til Driftsveien går det an å følge den 10-20 meter opp og en har en perfekt sti til venstre (En gammel stokkebru, delvis skjult). Denne stien heter Gammelstien og går egentlig langs Driftsveien i retning Elsterparken, men det går an å sykle den fra Dreiershytte eller Dreiersminne for dem som vet hvor den ligger (litt myrete-sti). Uansett slutter Gammelstien ved starten av Garnisonsmyra.

Kjekt å ta med et kart på turen, Bymarkakartet, de fleste informasjonskartene i skogen er nedslitt. Dessuten får en god oversikt over hvilke muligheter og små stier som går på kryss og tvers av selve "hovedruta".