Hestsjøen - Skjellbreia - Fjellsætra

Avkjøringen til Hestsjøen badeplass

Sist oppdatert 27. august 2007 kl 00.00

• Kommune: Trondheim - Bymarka

Se kart. Avkjøringen ligger på veistrekningen mellom Heimdal og Byneset.Avkjøringen fra hoveddveien deler seg umiddelbart i to, hold til venstre (rett fram er privat veg). Etter et par hundre meter deler grusveien seg på nytt, ta til høyre (også skiltet privat veg) oppover grusbakker, etterhvert forbi en gård. (pkt A på kart)

Fjellsætra. Parkeringsplass på Fjellsæterveien fra Byåsen butikkesenter. Burde være kjent for de fleste.

Rask singletrack, endel stigning. Litt grusvei. For det meste enkelt, med spredte tekniske partier. Ikke nødvendig å gå av sykkelen.

Når du har passert gården på grusveien (pkt A på vedlagt kart) ser du etter en smal, men tydelig, sti som forsvinner inn i skogen til høyre (nord). Det er her muligheter for å velge feil sti. Den riktige stien starter et godt stykke etter gården og er den andre tydelige stien på høyre hånd.Når du er på rett sti kommer du raskt ut på en liten myr. Her står det et skilt med velkommen til Leinstrandmarka. Rett etter myra deler stien seg i to. Hold til venstre. Nå kan du sykle på! Det går flatt innover på smal barnålsbelagt sti uten større hindringer. Veldig artig sykling. Etterhvert stiger terrenget og du krysser veien opp til Rønningen (pkt. B).Fortsett på andre siden av veien opp en sti som er maltraktert av skogsbil. Etter en liten stund kommer du ut på en markert sti (pkt. C) som går fra Granåsen til Rønningen.Ta til venstre mot Rønningen. Fin sti leder opp på gressletta ved Rønningen med utsikt. Ta inn i skogen i retning Marka/Skjellbreia. Her kommer en bra nedoverbakke med gruslagt sti uten videre vanskligheter. Den ender opp i en myr med noe gjørme før det går kort opp til sti/veikrysset ved marka (pkt D).Herfra kan du sykle rett fram inn i skogen og følge stien på vestsiden av Skjellbreie til Grønnlia. Den varianten har noen tekniske partier med endel røtter. Alternativt er det mulig gå sykle andre veien rundt skjellbreia på grusvei som går over i en lett, men morsom sti. Begge variantene ender opp på grusveien som går fra Fjellsætra til Grønnlia (pkt E).Herfra går turen østover på grusvei i noen minutter før du tar av til venstre på tydelig sti, skiltet til Fjellsætra (pkt F). Det er ingen muligheter for å ta feil og du ender opp på parkeringsplassen ved Fjellsætra.Herfra er det utallige muligheter til å fortsette syklingen eller avslutte med sti ned til byåsen butikksenter.