Estenstadmarka II

Sist oppdatert 21. september 2010 kl 00.00

• Kommune: Trondheim - Estenstadmarka
  • Tidsbruk: 1-2 timer

På Omkjøringsveien (E6) svinger en av i ved Moholtkrysset. Det er skiltet til NTNU Dragvoll allerede her. Følg skiltingen og parker ved idrettshallen (Gratis parkering pr 20.09.2010)

Dragvoll - Nord-Østre parkering.

Ruta byr på myr, søle, sti, grusvei samt en kort transportstrekning på asfalt (300m). Det er noen bratte bakker som kan være ganske løse etter mye regnvær. Noe gåing må nok til for de fleste.

<b>Startpunkt</b>Ruta starter da på Dragvoll parkeringsplass. I nord-østre ende av parkeringsplassen er det en sti som etter kort tid ender opp ved et jorde. Her skal man til høyre langs jordet. Husk på å respektere avlet grunn og hold deg på stien langs kanten. Her er det veldig bløtt til tider så vær oppmerksom og hold god fart. Etter et lite stykke kommer en ut på grusvei igjen. Ta til høyre her. Etter førstkommende sving deler veien seg. Ta til venstre her og følg asfaltveien oppover.<b>Stokkanhaugen</b>En sykler nå opp mot stokkanhaugen. Etter et lite stykke går det en sti opp på høyre side. Dette er den første opptråkkede stien du kommer over. Her blir det glatt og leirete i stien. Etter ca 100 meter splitter stien seg. Hold til høyre her. Følg stien oppover og hold hovedstien til høyre der en møter på større kryss.<b>Estenstadveien</b>Når en følger stien kommer en tilslutt til et større kryss der en kan ta i fire retninger. Ta opp til venstre her. Nå dukker en opp på Estenstadveien. Sykle oppover 50 meter og ta så til høyre. Her går veien ned til demningen mellom Estenstaddammen og Tømmerholtdammen. Når en kommer opp på andre siden tar en til høyre og nedover Styggdalen.<b>Ramdal (mot Liaåsen)</b>Etter ca 4km begynner den første virkelige stigningen. Det er totalt 3 bratte bakker. Pass på høyre siden. Det er bratt og langt ned. Hvis en følger hovedstien er det ikke mulig å ta feil før etter ca 4,6 km kommer et kryss der en skal ta til venstre.<b>Myrene</b>Om du har valgt riktig vei i krysset kommer du opp på et myrområde med Lomtjønna et stykke til venstre for deg. Et skilt midt i myra peker i den retningen. En skal i midlertid rett frem over myra. Dette partiet er til tider kjempevått. Hold deg på sykkelen. Nå følger en naturlig hovedsti helt til en kommer til et kryss.<b>Tomsetmarka</b>I krysset tar en til venstre. Like etter er det en strømboks som, av alle ting, er plassert i veikanten på høyresiden. Nå fortsetter stien et godt stykke før det skiltes mot Estenstadhytta. Følg dette skiltet også ender du opp i Styggdalen igjen.<b>Månen</b>Når en ender opp i Styggdalen tar du til høyre og opp på baksiden av Månen. Stien fortsetter så nedover mot Nymånen og videre ned til Estenstadveien igjen. Vel inne på Estenstadveien følger en veien nedover til en treffer på en skarp 180 graders venstresving. Her skal en mer eller mindre rett frem. Så fortsetter løypa nedover til høyre. En krysser en avstikker til Estenstadveien og opp mot Fuglmyra.<b>Kleiva</b>Løypa avslutter på vestsiden av Kleiva. Følg lysløypa til en dukker opp på asfaltveien mot Dragvoll.

Video

GPS

Husk at i marka er du aldri alene. Det er alltid noen som kommer etter deg. Forlat alltid stedet slik du fant det. Plukk med deg søppelet ditt. Ta også hennsyn til andre når du ferdes. Husk at på sykkel beveger du deg fortere enn de som både går og løper.