byåsenbutikksenter-grønnlia-skistua

bak byåsen senter

Sist oppdatert 19. august 2010 kl 00.00

• Kommune: Trondheim - Bymarka

du går på baksiden av byåsen butikksenter, i hjørnet av parkeringsplassen finner du grusveien der det hele starter.

på baksiden av skistua

Ganske enkelt terreng på fin, rask sti.Starter på natursti, går over i rask smal sti. litt grusvei innimellom.Stor sett gjevn stigning hele veien. Hele ruta en absolutt mulig å sykle, kan avsluttes med tung klatring hvis ønskelig. Vær oppmerksom på muligheten for fotgjengere særlig på fine sommerdager.

Start på baksiden av byåsen butikksenter. Holder til høyre på en natursti, dette er mest for transport, men en fin og rask ca 1,5 meter bred grus natursti.Et lite styke etter bommen deler veien seg, hold mot venstre, mot den smaleste. Oppover her er det litt småtekninsk, men fult syklbartog. Det kan det være litt vått, men den er mer kos enn å sykle på grusen.Ved demningen drar man videre "rett fram", det er skiltet mot Lavollen. Man er nå tilbake på natursti. Litt smalere enn tidligere, men fortsatt grus.Ved neste vei skille velger man igjen den smaleste veien mot venstre. Litt mer teknisk blir det ovenfor gress-stien og det går så over til en fin og rask singeltrak. Fortsatt grus og uten store vankeligheter, men med fin fin flyt og små kneiker og svinger. Man følger stien hele veien opp til bilveien. Man har nå syklet ca 2,5 km fra butikksentret.Kryss veien ca. 100 meter lenger opp og ta stien mot Grønnlia. Samme type smal og rask sti, med innslag av små, ganske enkle tekniske morsomheter i form av litt røtter og litt stein/fjell. Denne delen er ca 1 km. og ender i et skogsveikryss.Følg grusveien (transport) rett fram mot Grønnlia i ca 1,3 km, ta gjenre den smalere gress stien mot venstre, den kommer ut på samme vei rett før du tar av.Etter ganske ca. 1,3 km dukker det opp en sti på høyre side, sving 150-170 grader mot høyre, skiltet mot Fjelseter. Stien er rask, smal og fin og kan by på noen små tekniske oversakelser hvis du ikke følger med. 2 litt korte km opp til Fjelseter.Krys veien, følg grusveien et kort stykke og ta til venstre opp mot Freidighytta, deretter Familiestien opp til høyre. Litt mer teknisk, men veldig kort sti som ender i et kryss.1. lett: rett fram, ender ut på asfalten og du sykler rolig opp til avstikkerstien som fører opp på baksiden av skistua og supre nedover muligheter.2. litt slit: tar til høyre et stykke, kommer til en åpen plass innerst til venstre går en ganske tung traktorvei/bred sti opp til studenterhytta. den kan være litt teknisk fordi den er ganske tung/lang/bratt. Denne ender ved Studenterhytta og herfra går grusveien ned på baksiden av skistua og supre nedover muligheter.

den kan fint sykles begge rettninger, særlig fra fjellseter til butikksenteret gir fin flyt nedover.