Stiguide til Dalåker

Dalåker er en fin fjellside på Kaupanger som har flere muligheter for morsom sykling. Her finner du stier som går stort sett rett fram og byr på høy hastighet, og andre smalere alternativer med mer teknisk og svingete terreng. Du kan lett fylle en helg med å teste alle alternativene på Dalåker. Her er det bare å utforske utover de stiene vi foreslår under! Bom ved enden av veien til Goro/eventuelt parkeringsplassen ved Prix Kaupanger

Sist oppdatert: 26. september 2020 kl 22.03
Skogene rundt Kaupanger består nesten utelukkende av flytstier. Knut Myking og Stig Wigum slipper på ned mot kraftgata. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Sogndal

Dalåker har masse morsom sykling å by på.

Dette er en morsom og kort tur, som gjerne kan tas i forbindelse med andre turer ved Kaupanger. Eller sykles flere ganger.

Transporten opp gjøres greiest unna på asfalt - spesielt siden det oppfordres til å unngå shuttlebasert stisykling.

Start ved Prix på Kaupanger, og følg veien oppover fjellsida mot Goro og Dalåker. Veien går fra asfaltdekke til grus, og etter hvert kommer man til en bom. Kjører man opp, må bilen settes igjen her. Obs; begrenset med parkeringsplasser.

Fra bommen følger man anleggsveien bort til «Kraftgata», som er et område ryddet for høyspentledninger. I veikrysset ved Goro skal man holde til venstre, før stien knekker ned til venstre ved sykkelskilt. I begynnelsen følger stien kraftgata et stykke, og terrenget er steinete og teknisk. Når stien går inn i skogen igjen, blir det litt mindre teknisk, og fin flyt med både doseringer og hopp. Kraftgata og en grusvei skal krysses før det igjen bærer inn i skogen på en travers som er en del av den merka sykkelrunden «Skogen rundt» til Dalåker-nettverket. Her avslutter man på en helt hysterisk morsom sti som kalles Berg og dal-banen. Rytmisk og lekent terreng nesten blottet for steiner og røtter, men mange krappe svinger og raskt skogsunderlag. Stien slutter bak samfunnshuset Skogly, og deretter tilbake til Prix.

Dalåker 1: Kraftgata - Bergogdalbane-stien på Dalåker

• Vanskelighetsgrad: 2-3 middels krevende

• Lengde: Ca. 7 kilometer

• Høydeforskjell: Ca. 200 meter

• Startpunkt: Bom ved enden av veien til Goro/eventuelt parkeringsplassen ved Prix Kaupanger

Enda en fin og kort tur på Kaupanger. Parkér ved Prix, og følg asfaltveien på motsatt side av veien mot Goro og Dalåker.  Etter en snau kilometer, ta inn til høyre på kjerrevei og sti, og følg denne opp lia. Ruta traverserer opp lia i lange serpentinsvinger, følg den ca. to kilometer.

Etter ca. to kilometer får du en sti ned på venstre hånd. Følg denne noen hundre meter, den går delvis i samme spor som du syklet opp. Etter kort tid svinger en ny sti ned til høyre. Et rått stiparti som også kommer ut på samme sti du syklet oppover tidligere. Ta til venstre og følg stien oppover igjen, før du tar  til høyre ut på siste stiparti, som er Berg- og dalbanestien. Følg denne ned til Prix, som beskrevet over. Lite teknisk tur, stort sett flytstier hele veien.

Dalåker 2: Dalåkerstien - Bergogdalbanestien

• Vanskelighetsgrad: 1-2 lett

• Lengde: Ca. 6 kilometer

• Høydeforskjell: Ca. 270 meter

• Startpunkt: Prix Kaupanger

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Sogn med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.