Nå mangler det bare en meter på at første fase av stien på Langsetløkka skal være sykkelbar uten å måtte ut på vei. Foto: Esben Johansen
Lesetid: 2 minutter
– Nå mangler bare en meter på at første delen av runden skal bli sykkelbar, samt at det må legges på mer masse også, sier Esben Johansen i NOTS Oslo og Omegn.
Han hadde ansvar for tilretteleggingen av kurset, som var arrangert i samarbeid med SK Rye.
Instruksjon fra øverste hylle Det var Rekkje Stiutvikling som sto for undervisningen på stibyggerkurset.
Deltakerne fikk først en grundig tretimers teoretisk gjennomgang av prinsipper, metoder, terrengvalg og redskapsbruk for håndbygde stier lørdag formiddag. Deretter var det halvannen dag med praktisk stibygging på Langsetløkka.
– Det som er vanskelig med å bygge sti, er å gjøre det riktig, slik at det ikke blir vått og ikke for bratt. Vann er det største problemet. Blir stien gjørmete er det vanskelig å få den til å bli holdbar. Og vi har nok en tendens til å ville bygge for bratt. Men da blir det mye bremsing og skrensing, så skal du bygge bratt må stien anlegges på svaberg for at det skal bli holdbart, sier Johansen.
– Det vi har lært her skal brukes til å vedlikeholde eksisterende stier, og eventuelle nye. Vi mangler også 40 meter på at den stien vi bygget skal bli mer av en runde, sier Johansen.
Saken fortsetter under
Det ble 100 meter ny sti på Langsetløkka i løpet av stibyggerhelga. Foto: Esben Johansen
Techflow er tingen Også stibyggerfaget er i stadig utvikling. På helgas kurs fikk deltakerne innføring i de siste trendene i bransjen, der Techflow er et nøkkelord når nye bærekraftige stier skal anlegges.
– Techflow er tekniske stier med flyt, og det er det siste nye innen stibygging. På kurset i helga lærte vi å bygge slike fete techflow-stier, sier Johansen.
Stibygging favner bredt – Deltakerne kom fra forskjellige klubber og miljøer. Det var både enduro og vanlige stisyklister, rundbaneryttere, samt noen deltakere fra DNT, sier Johansen.
Det var første gang på tre år at NOTS har arrangert stibyggerkurs i Oslo. Men ambisjonen er at det ikke skal bli like lenge til neste gang.
Kampestein er ingen hindring når man har lært seg hvordan de skal flyttes. Foto: Esben Johansen
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.