Stiguide til Trommenatten - Smylifjellrunden

Ikke langt unna Nesbyen alpinsenter finner du hyttefeltet Bøgaset og denne turen til Trommenatten og Smylifjell starter her. Turen preges av mye fin utsikt. På toppen av Trommenatten er det kanonsutsikt. Her ser du både Gaustadtoppen, Hemsedalsfjella, Hallingskarvet, Reineskarvet og Jotunheimen på en finværsdag. Turen er middels krevende med god variasjon. Nedkjøringen fra Smylifjell er kupert og i skogen får du deilig singletrack.

Sist oppdatert 4. oktober 2020 kl 17.56
Ove Grøndal og Frank Jonny Brenno koser seg på førsteklasses høyfjellssti mot Trommenatten. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Nes

Du finner starten på turen ved å kjøre vestover fra Nesbyen sentrum på FV 214.

Etter ca. åtte kilometer er det skiltet mot Nesbyen Alpinsenter, Nystølen, Trollset og Bøgaset. Ta til venstre her og følg en lang grusvei oppover. Når du kommer til kryss ved søppelcontainere, hold venstre mot alpinsenteret. Etter ca. 400 meter kommer en avkjørsel med skilting mot Bøgaset.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 15 kilometer

• Startpunkt: Parkering ved hyttefelt Bøgaset

Parker bilen ved parkeringsplass ved hyttefeltet. Ta sykkelen fatt opp en ganske bratt grusklatring. Når du har kommet over det første høydedraget, skal du ta inn til høyre på rødmerket sti. Her står det skilt med pil og merking for sykkelsti.

Fin og bred sykkelsti på grus, duvende i landskapet, følges noen hundre meter. Du krysser så en trebro, og kommer til en grusvei. Her skal du ta til venstre.

Følg grusvei og ta venstre igjen ved første kryss. Følg grusvei ca. 400 meter, bratt på slutten før man tar venstre igjen ned en liten bakke i ca. 80 meter. Hold opp til høyre en liten bakke. Sykle gjennom et gammelt setertun før man tar venstre ved grusvei og så høyre igjen etter 40 meter. Følg denne bortover og opp en bratt bakke. Ta til høyre når det flater ut igjen. Her er det en grind. Ved denne tar du ut på sti igjen til venstre, her står det skiltet «til fjellet». Stien snor seg på høyre kant av et langt myrparti.

I neste kryss, ta til venstre. Følg sti og grusvei. Du kommer etter hvert til et vann og ei seter. Hold til høyre for setra og fortsett klatringen. Når du snur deg, begynner du å se den flotte utsikten som preger mye av turen. Fortsett over dette høydedraget. Når det går nedover igjen, ser du innover mot og turens første delmål, toppen som heter Trommenatten. Fin klatring på sti opp til toppen.

Oppe på denne toppen er det kanonutsikt. Du ser både Gaustadtoppen, Hemsedalsfjella, Hallingskarvet, Reineskarvet og Jotunheimen på en finværsdag. Fin og småkupert utforkjøring, før du tar fatt på klatringen til turens andre topp som heter Smylifjell

Ny topp og mer fin utsikt venter før du retter hjulene mot Nesbyen igjen. Følg den fine høyfjellsstien nedover. I første Y-kryss holder du til venstre på rødmerket sti. Nå kommer du inn under tregrensa igjen. Mer sti over et siste høydedrag, før du kommer ned til et hyttefelt, og følger grusveien tilbake til turens utgangspunkt.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Hallingdal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.